Dag 21: Everglades - Reisverslag uit Florida City, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 21: Everglades - Reisverslag uit Florida City, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 21: Everglades

Door: beb en toos

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

31 Juli 2010 | Verenigde Staten, Florida City

We zijn vroeg opgestaan, we kregen namelijk het advies om op tijd te vertrekken anders zag je geen wilde dieren (en daarvoor gaan we wel heen natuurlijk). We hebben een lekker ontbijt gehad en we hadden wat harde bedden. Maar ja we mogen niet klagen :). De auto ingepakt en de weg vervolgd naar de Everglades. Onze eerste stop was Everglades City, rand van de Everglades met een Visitors Center waar we weer een goede kaart van de Everglades konden krijgen. Hier hebben we ook een boottocht geregeld dwars door de Everglades zelf. Zij mochten dit als enige, met een airboat ga je het park niet in. En dat is wel zonde van de $25 p.p.. voor 30 minuten. Deze boottocht was 1 uur en 45 min. en zaten met 6 man in de boot voor $35 p.p.. Dus zeker meer voor je geld. We kregen van de dame achter de balie te horen dat er verder op in het park een airboat tocht te doen was voor $10 p.p.. We moesten nog wel dik een uur wachten voor de boot vertrok, maar wij komen onze tijd wel door met het rondrijden door het dorp, geld pinnen en op zoek naar een souvenir (niet gelukt). Er stonden wel allemaal leuke huisjes in het stadje, tupisch amerikaans dorp. 1 kleine supermarkt cq tankstation, 1 café, 1 postkantoor. En dat was het. De rest waren toeristische tentjes waar je met een airboat mee kan.
We zijn daarna nog even doorgereden naar Indiaans dorp, maar dat was niet wat.
We wareen om 11:15 uur weer terug en hebben even zitten wachten op Captain James, die ons rond zou varen in de Everglades. Capt James was een echte amerikaan, met een te strakke spijkerbroek, cowboylaarzen en een gouden ketting om zijn nek. We zaten in de boot met een Belgisch gezin.
De tocht begon over een meer alvorens je in het park komt.
De boottocht was zeer de moeite waard, we hebben veel vogelsoorten gezien maar helaas geen krokodillen. We zijn dwars door een paar mangroven gevaren, mooi en indrukwekkend. Je moet hier echter niet komen in het donker of zonder gids, want je komt er nooit meer uit. Het water was ook niet al te fris, af en toe kreeg je zo'n weëige geur in de neus. Als je een kater hebt, wordt je hier erg beroerd! :)
We hebben wat uitleg gehad van de indianen die hier vroeger woonden. Zij bouwden midden in de mangroven heuvels van schelpen, zodat zij veilig waren tijdens een storm of orkaan. Elke heuvel was voor 1 familie. En ze bouwden het zo, dat de heuvels in een hoefijzervorm stonden. Het water wat er dan binnen kwam, bleef staan incl. de vissen. Handig bedacht door die indianen.
Na onze rit kwamen we weer in een bloedghete auto, maar we hebben wel genoten van de trip. We kregen nog een tip van capt. James, als je krokodillen wil zien, dan kan je 6,5 mile verder op over een wandelpad naast een uitmonding van een mangrove gaan kijken, daar zitten ze wel regelmatig. Maar geen garantie, want je moet geluk hebben als je er een wilt zien.
Dus wij hup in de auto richting het wandelpad en een dirt road waar ze ook regelmatig te zien zijn.
Bij het wandelpad aangekomen, zagen we 2 ogen boven het water uitkomen. Is het wel of geen krokodil? En ineens bewoog hij en jawel!!! EEN KROKODIL in het wild gespot! En geen kleintje ook. Dit hebben we natuurlijk meteen vastgelegd, want dit is wel bijzonder!
Op de dirt road was helaas geen actie te bekennen, maar ja. We hebben een krokodil gezien :)
We zijn doorgereden door het park en kwamen toen bij een Indianenpunt (Shark Village) waar we de airboattocht hebben gedaan voor $10 p.p. Dit moet je toch ook een x gedaan hebben in je leven. Op zich best grappig, maar niet heel bijzonder. We zijn blij dat wij de lange toer door de everglades gedaan hebben en dan een goedkope airboattocht. Het is zeker geen $25 waard.
Toen we hier weg reden kwam er in de verte een enorme bui aan, net op tijd van de boot af. We hadden zowel links als rechts een bui hangen. Welke van de 2 zouden we krijgen?? Dat was de vraag van deze route. Meer was er ook niet te zien. We kregen een staartje van de linkerbui mee, maar gelukkig niet de grote dikke bui. We zijn door gereden naar Flamingo Visitors Center (route van 35 mile door de Everglades). We hoopten dat we hier de flamingo zouden zien. Maar dat was een illusie! We hebben geen flamingo gezien, wel heeeeeeel veel muggen. We waren de auto nog niet uit en we waren allebei al geprikt. Meteen insmeren met antimuggen spul en even rond kijken. Er was hier weinig te zien, helaas. Alleen een mooi uitzicht van een aantal eilandjes in de oceaan.
We zijn weer in de auto gestapt en hebben dezelfde weg teruggenomen. Deze was iets spectaculairder dan de heenweg. Want we hebben een witte Pelicaan gespot. Direct op de rem en in de achteruit. Pelicanen hebben we al genoeg gezien, alleen bruine en geen witte.
We hebben nog een korte trail gelopen en toen op weg naar Florida City.
We hebben het motel snel gevonden en hebben van de mannen achter de balie Aloè Vera gekregen voor de verbrande armen en knieën. We hebben snel wat te eten gehaald bij de Mac en zijn toen het zwembad ingedoken.
We hebben even buiten gezeten en ons verwonderd over de buren, die met 6 man in 1 auto zaten. De was van de buren lag te drogen op de auto en het was een beesten bende in de kamer.
Morgenvroeg gaan we naar Key West!We zijn erg benieuwd hoe het daar is.