Dag 8: Parc de la Maurice - Reisverslag uit Grandes-Piles, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 8: Parc de la Maurice - Reisverslag uit Grandes-Piles, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 8: Parc de la Maurice

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

24 Juli 2015 | Canada, Grandes-Piles

We hebben het rustig aan gedaan vanochtend. Eerst ontbijten bij de Starbucks en even brood gehaald bij de supermarkt.
Toen we alles klaar hadden, zijn we even de outlet over geweest. Kleine outlet, maar leuk opgezet als een klein dorpje met allemaal winkeltjes met uitzicht op de skipistes. Dit gebiedjes is wel iets groter, maar niet te vergelijken met wat wij gewend zijn in Italië.
Maar we denken ook dat het aardig koud wordt hier in de winter en dat je dan echt geen lange afdalingen wilt maken.
Rond 11 uur zijn we vertrokken naar Parc de la Maurice en dan de toeristische route over heuvelachtige wegen en door landbouw gebied. Het zit hier allemaal wat dichterbij elkaar dan in Alliston, maar nog steeds erg grote bedrijven.
Langs deze route kom je een aantal dorpjes tegen, maar geen benzinestation of supermarkt. Wij willen hier absoluut niet wonen, ver van de bewoonde wereld en winkels.
De weg had aardig wat hobbels en gaten in de weg en dat is niet gunstig als je moet plassen. Want die kom je dus ook niet tegen!!! Dus vooral niet denken dat je naar de wc moet en laten afleiden door de muziek en de omgeving:)
Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we eindelijk een supermarkt / buurtsuper tegen. Marijke sprint uit de auto de winkel in op zoek naar een wc, maar helaas het is een klein winkeltje met 1 kassa en 3 gangpaden.
Snel weer in de auto en hopen op een benzinestation of iets anders. En ja hoor na 5 minuten zagen we een coca cola bord, dus vast een snackbar of café. Willeke had de auto nog niet stil gezet en Marijke zat al op de wc. Pffffff dat lucht op! Ook Willeke stond inmiddels al bij de wc.
We hebben onze weg hervat richting het park. Het werd pas 10 km voor de ingang aangegeven, dus het was op de gok in het dorp of wij de goede flat hadden genomen. Gelukkig wel!
Parc de la Maurice is een groot park, met vooral veel bos en paar meren. We hebben op advies van de ranger een tocht gemaakt naar een waterval, door het bos en weer terug. In het boekje stond 2 km, maar halverwege kwamen we een bordje tegen beide kanten 1,4 km.
Voor we begonnen aan de tocht kwamen we langs een klein meertje met een stijger... En ja hoor de eerste wilde dieren hebben we gespot!!! 5 slangen.... Oké beter nu dan in het bos :)
Het was een leuke wandeling langs een waterval en riviertje. Gelukkig hadden wij ons ingespoten met anti-mug, anders waren we lek geprikt.
De volgende stop was een uitkijkpunt om wilde dieren te spotten. De wandeling ging over een bospad en moesten behoorlijk klimmen, zowel over een bospad als trappen. Op een gegeven moment haalden wij een hele grote groep in, die onder begeleiding van de boswachter de trail liepen. Ze maakten zoveel kabaal, dat alle wilde dieren spontaan het park uitgingen en zich vooral niet zouden laten zien.
Uiteindelijk aangekomen bij het meertje en het uitkijkpunt. We hebben 10 minuten achter de schutting met gaten staan kijken of er toevallig een Moose of hert water kwam drinken, maar helaas.
Teruggekomen bij de auto zijn we naar een uitkijkpunt gereden, met zicht over het hele park, de rivier en een van de meren, erg mooi!! Maar jammer dat wij werden aangevallen door de muggen.
We wilden nog bij 1 punt kijken, maar helaas kwam het vanaf dat moment met bakken uit de lucht. Dus zijn wij maar doorgereden het park weer uit. Op zo'n 750 voor einde van het park spotte Willeke in eens een rode vos langs de weg!!! Snel fototoestel pakken... Maar de vos was te snel, dus we hebben alleen z'n kont en staart op de foto;)
Om bij de B&B in Grande Pile te komen, moesten we eerst naar de andere kant van het meer. Het was even zoeken, maar we zitten in een mooie B&B met een Engelssprekende dame. We zijn de enigste gasten en hebben een fantastisch slaapkamer. Zij heeft ook een restaurantje, dus hebben voor CAD 20 p.p. Heerlijk gegegeten... Verse kippenpoot (heerlijk mals en op z'n Frans gekruid) met aardappeltjes en salade. En als toetje Willeke chocoladegebakje en Marijke vers fruit met warme chocolade. Het was echt verrukkelijk!
Na het eten nog even een rondje door het dorp gelopen en nu heerlijk op de veranda een boekje lezen.
Morgen gaan we richting Quebec City om deze stad te bekijken.
Zo hebben we een mooie afwisseling de eerste week van "familiebezoek", cultuur en natuur.

• 24 Juli 2015 - 12:47

Klas Drenth:

Valt me tegen; Frans verslag s'il vous plait.
    Doe de groeten aan de muggen. Zezijn er genoeg begrijp ik.

Gr. Klaas & Leida

• 25 Juli 2015 - 16:52

Pa .Ma.:

We vinden het een leuk verhaal,nog een heel mooie reis verder.