Dag 5: Jasper Nat. Park, Ice Parkway & Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 5: Jasper Nat. Park, Ice Parkway & Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 5: Jasper Nat. Park, Ice Parkway & Banff

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

03 Augustus 2017 | Canada, Banff

Vanochtend gestart met ontbijt bij Smitty’s en we waren op tijd onderweg. Weer was goed, strak blauwe lucht maar wel wat fris s ochtends (graad of 9). Maar we gaan een mooie dag tegemoet.
Eerst even een stukje richting Jaspers (klein uurtje rijden) en daarna richting de watervallen en gletsjers.

We hebben eerst een paar watervallen bekeken en daar rond gewandeld. Wat een natuurgeweld is dat toch. En wat een kracht komt er van dat water af. Eerst de Athabasca Falls en daarna Sunwapta Falls. Deze hebben wij 5 jaar geleden ook bekeken, maar nu zie je toch weer andere dingen.

Na de watervallen volgden al snel de eerste gletsjers, bergen van 3500 meter hoog met enorme gletsjers. Op een aantal andere bergen lag eeuwige sneeuw, maar niet zoals de enorme gletsjers.
Deze gletsjers kan je alleen van een afstand bekijken, maar de volgende kan je naar toe en sta je onderaan een miljoenen jaar oude gletsjer, die in de loop van de jaren enorm is geslonken. De wandeling er naar toe was wel een beproeving, harde wind, gravel, losse rotsen en stijl omhoog. Maar het was de zeer de moeite waard. Ook dit was weer indrukwekkend. 5 jaar geleden stonden wij in een dikke trui en lange broek in de regen naar de gletsjer te kijken en nu strak blauwe lucht, straf windje, maar wel in een korte broek en vest/trui. Dan ziet het er toch wel wat anders uit allemaal. Het was nu een graad of 20. Best lekker.
Heerlijk cruisen in onze rode bak door de bergen van Canada, dakje open.. niemand doet ons wat!

Na de gletsjers moesten wij nog 180 km naar Banff rijden, maar ook nu weer genoeg om naar te kijken. Azuurblauwe bergmeren verscholen in de bossen. Lake Maligne was indrukwekkend, maar wij vinden deze toch echt mooier. Komt misschien door de kleur van de meren.

We hebben nog een stukje langs Bow Lake gelopen en daar heeft Marijke de schoenen uitgedaan en is er in gaan staan. Best fris zeg maar en die stenen zijn ook niet prettig aan de voeten ;) Maar het was wel even een lekker opkikker na al een aantal wandelingen in de benen te hebben.

Nog een laatste 60 km en dan zijn we in Banff. Onderweg hoorden wij op het nieuws dat de hway 93 was afgesloten ivm grote bosbranden. Wij zagen de rook zeg maar door de vallei trekken. Gelukkig gaan wij niet die kant op, wellicht pas over 2,5 week. Maar dat zien wij dan wel.

In Banff aangekomen hebben wij al snel onze overnachtingsplek gevonden, een knusse B&B dichtbij het centrum. Hele aardige en gastvrije mensen. En na even te hebben geïnstalleerd, zijn wij even naar het centrum gelopen om wat te eten. Wat een drukte van jewelste was het hier. Alle mensen, die hele dag in het park hebben gezeten zijn allemaal naar Banff gekomen.
Al snel hadden wij een restaurant te pakken, waar het helemaal vol zat maar waren toch snel aan de beurt. Binnen een uur stonden we ook weer buiten, want het uiteten gaan zoals in Nederland zit er hier niet in. Overigens wel heerlijk gegeten.
Nog even een rondje gelopen en toen terug naar de B&B.

Morgen gaan we naar o.a. Lake Louise. Hopen dat het weer zo’n mooie dag wordt!

• 03 Augustus 2017 - 20:34

Hans:

Hè Willeke,
    Na LinkedIn nu ook het reisverslag gelezen.
    Veel plezier nog en geniet van Canada, maar er een mooie trip van.