Dag 10: Great Falls - Big Timber - Reisverslag uit Emerson Junction, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 10: Great Falls - Big Timber - Reisverslag uit Emerson Junction, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 10: Great Falls - Big Timber

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

14 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Emerson Junction

We hebben heerlijk geslapen met op de achtergrond de rivier en de trein!
Na ons ochtend ritueel, wilden wij ontbijten maar dat stelde niets voor. Dus die hebben we maar geskipped. We moesten toch nog naar de Wallmart, dus we hebben daar een croissantje gehaald.
Even snel getankt en toen door naar de Starbucks voor koffie en appelsap. Uiteindelijk waren we 30 minuten later dan gepland onderweg naar Big Timber. Het zal vandaag weer een reisdagje worden.

Eenmaal Great Falls uit kom je direct in de prairie terecht. Het lijkt wel op Toscane alleen dan groter en zonder de schattige dorpjes. De weg was niet helemaal recht, anders was het helemaal uitzichtloos met verre uitzichten over dorre velden en heuvels.
Op een gegeven ogenblik werd het de dorre vlakte afgewisseld door een mooi groen gebied met jawel een ski-gebiedje. Niet heel groot, maar een stuk of 10 pistes. Er gebeurde nu helemaal niets en alles was afgesloten.

Je weet het in Amerika nooit, elke 100 km heb je een ander landschap en zo zitten we weer op de dorre vlakte en zijn ze met grof geschut bezig met de weg. We hebben ongeveer 15 minuten moeten wachten met een gele vlakte als uitzicht.
Uiteindelijk moesten we een stukje snelweg pakken om uiteindelijk bij Livingston uit te komen. We hadden ergens gelezen dat dit een authentiek dorpje moest zijn.

En ja hoor, helemaal gelijk. Een echt Amerikaans dorp, zoals je die in de films ziet. 1 weg is de hoofdstraat, met daaraan een aantal winkels (oude bende) en als je naar de gevels keek dan zag je nog de oude gebouwen van begin 19e eeuw. We hebben hier even een rondje gelopen en op een terrasje gezeten. Helaas lopen er niet heel veel mensen op straat, zoals in Nederland. Maar vertier genoeg.

De laatste stop is Big Timber, hier slapen we vannacht en ook hier is een oud centrum met 1 straat en authentieke winkels en gevels.
Het hotel,Super 8, was zo gevonden, lag naast de afrit en aan het spoor Jawel hoor, wij hadden net zo goed met de trein kunnen gaan deze vakantie :) In iedere dorp/ stad waar we slapen is een treinspoor in de buurt. En we werden heerlijk gastvrij ontvangen, door de receptioniste met 1 tand en een vette bos haar. Maar wel allervriendelijkst.
We kregen een mooie kamer op de begaande grond , dan hoefden wij ook niet zo te slepen met de spullen. We kregen nog uitleg over hoe wij bij de Natural Bridge moesten komen. En dat dit een goede keus was om die te gaan bekijken.

We hebben de spullen in de kamer gezet en zijn toen in de auto gestapt op weg naar de Natural Bridge. We moesten door het oude centrum en dan de weg volgen. De weg voerde ons door de binnenlanden en langs grote ranches. En wij hebben nog nooit zoveel herten bijenkaar gezien. In ieder veld stond wel een groep herten te grazen. Ook staken er wat herten de weg over. Maar omdat het hier allemaal zo overzichtelijk is en je niet harder dan 60 km/uur mag rijden, zie je ze van verre aankomen.

Na 30 minuten hadden we de Naturel Bridge gevonden. Er voert een mooi aangelegd wandelpad langs de canyon, waar een rivier zijn weg door de lijmsteen (limestone) heen boort. Vroeger was hier het een grote brug, maar in de jaren 80 is er een deel ingestort, waardoor de brug nu iets kleiner is. Maar was een leuk uitstapje en een leuke weg er naar toe.
We hebben de weg nog iets verder gevolgd en kwamen uit bij het oudste ranger huis in Montana, the Main Boulder House. Helaas was die gesloten.

We zijn teruggereden naar Big Timber en hebben een een rondje stad gelopen (1 straat 400 meter lang ;)) en hebben even gekeken waar we zouden gaan eten. Het zag er wel druk uit bij The Grand Hotel. Goede keus!!! Het was een oud hotel, met ook de oude uitstraling van eind 18e / begin 19e eeuw. Met alleen maar plaatselijke gasten. Wij werden dan ook wel een beetje raar aangekeken toen wij daar binnen kwamen. Je zag gewoon aan alles dat men niet gewend was dat hier buitenlandse toeristen kwamen eten. De cowboys en - girls waren helemaal in de war en er werd iedere keer met een schuine blik naar ons gekeken. We hebben heerlijk gegeten en ook niet duur! Leuke ervaring!!

We kwamen nog een wasstraat tegen, dus besloten we ook nog even de auto te wassen. Die was zo smerig geworden na ons offroad-tocht en we kregen de ramen niet meer schoon.
Het was weer een hele onderneming, omdat dit een ouderwetse wasstraat was, waar je door middel van handmatig verschillende onderdelen van het programma te volgen. Eerst de wieldoppen afspuiten, dan met een een grote borstel de hele auto afsoppen en schrobben en dan vervolgens (leukste onderdeel) met hoge drukspuit alles schoonspuiten. Na afloop hadden wij weer een mooie felrode auto en konden wij weer normaal door de ramen naar buiten kijken.
We waren “ laat thuis” en na even te hebben gelezen hebben wij heerlijk warm geslapen i.p.v. met een pyjamabroek aan.