Dag 13: Grand Teton National Park - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 13: Grand Teton National Park - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 13: Grand Teton National Park

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

14 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Cody

We hebben vanochtend weer de wekker gezet, omdat wij weer een lange maar mooie dag voor de boeg hebben. En voor we op de juiste weg zitten, moeten wij eerst weer richting Canyon Village rijden om vervolgens de afslag richting Grand Teton te kunnen pakken.
Het ontbijt was weer heerlijk en nog even snel brood halen en dan door richting Grand Teton.

Het eerste stuk hebben we nu al wel een paar keer gezien, maar op een gegeven moment werden we ingehaald door een ambulance, 2 politiewagens van de Highway Patrol en een gewone politie auto. Wat zal er aan de hand zijn?? Iemand aangevallen door een beerof bizon? Of iemand die onwel is geworden door de zwavellucht?
Wij bleven gissen tot wij bij het ongeluk terechtkwamen. Er was een Harley op een afslaande auto geknald. Er was een vrouw met een arm in de lichter en been in een brace, die werd afgevoerd. Heel erg natuurlijk, maar wij hebben ons vermaakt om de brandweerman, die het verkeer moest regelen. Wat wij denken dat hij niet zo vaak gedaan heeft. Hij wapperde wat met zijn vlaggetje, maar als je dichterbij kwam dan ging hij helemaal te keer met dat ding, dat je niet meer begreep of je moest blijven stil staan of doorrijden. Dus maar op de gok doorrijden.

Vanaf de afslag bij Canyon Village hadden wij weer een nieuw uitzicht wat we nog niet eerder hadden gezien en zijn gestopt bij een waterval, die iets achter de weg lag verscholen. We hebben even de auto aan de kant gezet en een paar foto’s genomen en een klein stukje de berg op om zo iets dichterbij te komen. Toen we weer naar beneden liepen, zagen wij dat een auto vol Japanners werd aangehouden door een Park Ranger en dat zij een standje kregen over hun rijgedrag :) Maar wij denken niet dat zij ook maar iets hebben begrepen van wat die ranger allemaal vertelde. Ze knikten wat en toen de Ranger weg was, stapten zij lachend uit de auto. Dus nee, geen indruk gemaakt. Jammer.

Al snel reden we Yellowstone uit en kwamen we in Grand Teton National Park. Er zijn 2 wegen die door het park gaan en vandaag doen we de een en morgen als we terug gaan doen we de andere weg.
Eerst natuurlijk, traditiegetrouw even stoppen bij het bezoekerscentrum. En hier even rondgekeken en naar de wc (beter dan die hokjes in het park, met een soort plastic emmer boven een gat).
We zijn het park in gereden en kwamen als eerste bij Jackson Lake en de Jackson Lake Dam & Reservoir. Een mooi helder meer met een redelijk grote stuwdam. Vlakbij de Dam ligt een klein kapelletje “Chapel of the Sacred Heart”, dat helemaal is gebouwd in de stijl van alle huizen hier, dik donker hout midden in het bos. Zo dan hebben we in ieder geval deze vakantie 1 kerk van binnen gezien :)
Bij de volgende afslag reden wij af de bergen van Grand Teton, met toppen van 3800 en 4100 meter hoog. Je zag ze in de verte liggen en als je er dan op afrijdt, jeetje wat hoog! Echt een paar hele hoge bergen uit het niets. Met op de top gletsjers. Vanaf een uitkijkpunt heb je op de voorgrond een meer en daarachter die 2 hoge bergen. Heel idyllisch, vooral als je een selfie wil maken tegen de zon in om te proberen om die 2 bergen er ook nog op te krijgen. Vraag niet hoe, maar na 6 pogingen en de slappe lach is het gelukt. Hebben we een selfiestick laten we die in de auto liggen, ja dat helpt nogal.

Er was nog een wandelroute naar een van de bergen, maar toen wij op het bordje zagen dat het 6,7 mile enkele reis was, lieten we dat toch maar even achterwege :)
Uiteindelijk zijn wij doorgereden en waren tegen 17:00 uur in ons hotel “The Virginian”, wat een enorm complex is met hotel, motel en camping in een. Wij sliepen ergens achterin, maar wij hoefden gelukkig niet ver met de koffers te sjouwen. Bij de koffers naar binnen duwen, liet Marijke wel de fles met 3 liter water op de grond vallen, die daar niet tegen bestand was. En daar ging 2,75 liter water in het tapijt :)
Na even te hebben opgefrist zijn we richting de winkel straat gegaan, wat gekenmerkt wordt door een pleintje in het midden met bij iedere ingang een boog van hertengeweien. Supermooi gemaakt en is bijna kunst! Vooral om hier een foto van te maken, zonder dat er andere mensen opstaan :).
We hebben even een rondje gelopen en toen kwamen we bij een winkel met fantastische schoenen en laarsen. En ja Marijke kon het niet laten, iets waar ze al 10 jaar over praat als wij op vakantie zijn in de USA of Canada, cowboylaarsen! Dit paar kon ze echt niet laten staan, de verwachting was eerst laat ik het maar proberen ik kom er toch niet in. Maar niets bleek minder waar, zelfs met warme voeten waar de hele dag al mee gelopen waren, glipte ze er zo in. Dus nee, deze kon Marijke niet laten staan! En niemand die deze in Nederland heeft :)

Na nog even rond te hebben gelopen, besloten wij om bij de pizzaria te gaan eten. Hier hebben ze een terras buiten waar je heerlijk overzicht hebt over het pleintje en de straatjes van Jackson. We kwamen aan de praat met een echtpaar, die ook op rondreis waren en vonden het zo leuk dat wij uit Nederland kwamen en wat wij al gezien hadden. Daarna bemoeide de achterbuurman zich er ook nog even mee, die ons nog wat tips gaf over Butte en Missoula. “Butte is but” en Missoula is wel grappig maar kunnen niet tippen aan de parken die wij al hebben gezien.

In het hotel probeerden wij tevergeefs nog wat te plaatsen op Bed en Toos, maar dat is wederom niet gelukt. De komende 2 dagen gaat dat ook niets worden, want dan zitten wij in West Yellowstone in een tent op de vlakte.