Dag 4: Banff Nat. Park & Jasper Nat.Park - Reisverslag uit Calgary, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 4: Banff Nat. Park & Jasper Nat.Park - Reisverslag uit Calgary, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 4: Banff Nat. Park & Jasper Nat.Park

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

25 Juli 2012 | Canada, Calgary

Gisteren zijn we verkleumd het bed in gegaan, incl joggingbroek, sokken en tshirts! We hebben wel heerlijk buiten gezeten, maar achteraf spijt van. We zijn vrij snel in slaap gevallen, het onthaasten is begonnen.

Vanochtend op tijd te wekker gezet, want we hadden een lange en boeiende rit voor de boeg. Ff kijken bij het ontbijt, maar dat was niet veel soeps. Meteen rechtsomkeer gemaakt en de auto ingepakt. We moesten nog boodschappen doen en een koelbox halen.

We hebben heerlijk ontbeten bij de Starbucks en rond 9:15 vertrokken richting Banff. Iets later dan gepland, maar ach het is vakantie en als wij maar voor het donker binnen zijn. We hebben nog een makkelijke kaart gekocht, iets gedetailleerder dan we hebben, dus wordt het alleen maar makkelijker van.

Het eerste stuk was snelweg. Banff was zo bereikt, maar daar gaan we op de terugweg (over 4 weken) heen. Dus dat konden we links laten liggen. Ook Lake Louise konden we links laten liggen, gaan we later ook heen. Vanaf dat punt zijn we bij alle uitzichtpunten en highlights gestopt.

Wat opvalt in de Rockies is dat alles groot, groter, grootst is! De bergen, de wegen, de auto's, de campers en de gletsjers. Heel indrukwekkend en ondanks dat wij in een toeristisch gebied zijn, geen kip op de weg.

Onderweg zijn wij veel gletsjers tegengekomen, enorm groot en massief. Onderaan de gletsjers zie je vaak azuurblauwe bergmeren! Vooral als de zon erop schijnt (helaas niet veel gezien vandaag), wordt het nog blauwer van kleur. Om die meren goed te kunnen zien, moet je ook wat wandelingen maken naar boven of naar beneden. Onze voorkeur heeft eerst naar boven klimmen en dan dalen... Beter voor ons gestel :)

Van onze Amerika reizen hebben we geleerd als er veel auto's zomaar langs de weg staan, moet je stoppen en er naar toe gaan. Dan is er vaak een wild dier te spotten. En ook vandaag hebben wij 2 pogingen gewaagd, waarvan 1 geslaagd!!! Een bruine beer!! Heel dichtbij! Oh ja en ook een raaf:)

Wij zijn bij de Mistaya Canyon gestopt en hebben een kleine wandeling gemaak. De Mistaya Canyon is gevormd door het smeltwater wat met brute kracht naar beneden komt. De wandeling was al een tocht op zich, over een stenen modderpaadje naar beneden. Onderweg zeiden we al tegen elkaar, maar goed dat het niet hard regent, want dan ga je hier plat op je snufferd! Bij de Canyon aangekomen werd je verwelkomd door het kabaal van het naar benedenkomende water. Wat gaaf is dat!! Sommige mensen gingen met gevaar voor eigen leven op het randje staan... En keken de diepte in van ongeveer 50 meter. Een verkeerde beweging en je ging ratten door de Canyon.. Waar je dan niet meer uit zou komen.
Wij bleven netjes op gepaste afstand kijken. Op de terugweg wilde Willeke even naar boven (kleine helling) om te kijken waar het water naar toe ging. Tja... Dan moet je ook naar beneden en voor Will het in de gaten had, lag ze in de spagaat op de stenen. Was toch wel wat gladjes!!! Gelukkig alleen maar een paar schaafplekjes op de knie. Worden het dan toch de wandelschoenen volgend jaar ipv de birckenstocks? Wel extra baggage!

Daarna hebben we even gegeten op een parkeerplekje, toen het nog droog was. 10 minuten later brak hemel open en kwam het met bakken uit de lucht!

We zijn nog 1 keer uit de auto gegaan om bij de een ander waterval te kijken. Gewapend met de paraplu hebben we een klein stukje gelopen, maar deze was minder indrukwekkend dan de vorige.

We kwamen langs de Colombia Icefields, waar je de gletsjer op kunt. Maar het regende zo hard, dat we zijn doorgereden. Morgen gaan we een nieuwe poging wagen.

Aan het eind van Jasper Nat. Park en bij binnenkomst van British Colombia werd het droog! En ging tot onze verrassing de klok een uur terug! Dus het uur dat wij vanochtend hebben verloren, hadden wij ineens weer ingehaald. Hoe makkelijk is dat!

Onderweg kwamen we allemaal borden tegen met "pas op voor Moose/ berggeiten/ rendieren" maar die waren allemaal op pad en wij hebben geen 1 gezien.

Op laatste stukje kwamen wij nog bij Moose Lake langs! Een fantastisch groot meer (grote van het Garda meer, maar dan zonder dorpjes, toeristen en boten). Heel vredig en bijna mysterieus!

We slapen vanacht in Valemount, een grote stad (not) met alleen maar motels, politie, restaurant met een 5* kok en 4 bussen met Jappanners! Hebben wij weer!
Onze kamer is echter net een hoerenkeet met een jacuzzi in de kamer, rode vloerbedekking, rode kussens en lakens. We gaan straks even de jaccuzi uitproberen, kijken of het werkt!

Morgen gaan we nogmaals het park in en hopen wij op beter en mooier weer!

• 25 Juli 2012 - 18:13

Hilde:

Wat weer een leuke verslagen om te lezen. Jullie vermaken je wel zo te zien! Veel plezier nog en geniet er maar lekker van! Groetjes uit Assen

• 25 Juli 2012 - 20:32

Karlien:

Klinkt allemaal weer goed dames! Geniet ervan en we zullen jullie volgen... Groetjes!

• 25 Juli 2012 - 22:39

Woensdag, 3 Dag F4d:

leuk verslag, wel spannend. moeten we nog bergschoenen na sturen?
    mam