Dag 5: Jasper Nat.Park, Colombia Icefields - Reisverslag uit Valemount, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 5: Jasper Nat.Park, Colombia Icefields - Reisverslag uit Valemount, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 5: Jasper Nat.Park, Colombia Icefields

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

26 Juli 2012 | Canada, Valemount

Gisteravond hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de jaccuzi op onze kamer! Het koelde aardig af gisteravond en om op te warmen hebben we in de jacuzzi gelegen! Wat een luxe zo'n ding, maar echt bubbelen deed 'ie niet. Maar ja gaat om het idee!

We hadden de wekker om 7:15 uur gezet, want we gaan een 2e poging wagen om de Colombia Icefields te bezoeken (aantal gletsjers, waar je ook heel dichtbij kan komen).
Eerst hebben heerlijk we ontbeten bij onze chefkok uit Abudabi, lekker roerbakeieren met toast. Tot onze verbazing was het daar redelijk druk! Wij haalden de gemiddelde leeftijd wel erg naar beneden ha ha.

Auto vol getankt, kwam geen eind aan! De meter stond net voorbij de helft, maar hij blef maar doorgaan.. tot 58 liter! Dus wat voor tank zit er wel niet in!!! Gelukkig is de benzine hier niet zo duur als in Nederland, anders krijg je een hartverzakking.

We zijn dezelfde weg als gisteren terug gereden, en het lijkt ineens een stuk minder ver. We besloten om in 1x door te rijden naar de Icefields, dat is het verste en op de terugweg nog ander dingen te bekijken.

De temperatuur was heerlijk, 18 graden! En wel wat wolken, maar beter dan gisteren. Hoe verder we kwamen hoe beter de temperatuur werd en hoe blauwer de lucht. We hebben goed gegokt!! Een goede en mooie dag om weer het park in te gaan. We waren om 12 uur (tijd werd weer uur naar voren gezet) bij de Icefields. Hier gaat ook weer het volgende op: groot, groter, grootst! En indrukwekkend om een gletsjer te zien vanaf de onderkant. We moesten een behoorlijk klimmetje maken om bij de gletsjer te komen, stijl om hoog op een losse keien pad. Uitkijken waar je je voeten neerzet en ook in zelfde tempo blijven lopen anders ga je kapot.
Was maar goed dat wij de fleecjacks aan hadden, want de temperatuur zakte behoorlijk en er stond een strak windje! Wat waren wij blij dat wij dit gisteren niet hadden gedaan, was geen doen geweest in de regen en met 8 graden (met blote voeten). Na wat foto's te hebben genomen en wat OE's en AA's, zijn we weer naar beneden gegaan.

Bij de auto hebben we even gegeten op een rots en daarna weer de weg terug richting Jasper/ Valemount.

Onderweg naar de Athabasca Falls, swas er ineens een opstopping op de weg. Wij de auto aan de kant en ja hoor.... Een zwarte beer op een kleine 25 meter afstand, die bessen zat te eten en zich niet leek te storen aan de toekijkende publiek!
Na een fotoshoot, zijn wij doorgereden naar de Athabasca Falls. Een kleine wandeling, maar hebben wij weer.... net een bus met bejaarden gedropt! Dus invoegen en aansluiten in rijen van 2. Op het moment dat wij de groep weer konden verlaten, als een speer er vandoor. Deze waterval was nog heftiger en bruter dan die van gisteren! Zoveel liter water per seconde wat naar beneden komt, van een brede rivier naar een smalle Canyon! Je kon de waterval op verschillende plekken en niveaus bekijken ... zeer de moeite waard! Wat een natuur geweld.

Ondertussen was de temperatuur opgelopen naar 22 graden! Heerlijk zonnetje, niet te warm! En goed voor een wandeling in het bos! We hebben een deel van een wandelroutes gepakt, dwars door het bos richting een kabbelend beekje! Hier werden we doodgeprikt door de muggen en zijn maar weer teruggekeerd naar de auto!

We kwamen langs Whistler Mountain, en zagen dat we met een gondel omhoog konden. Dat leek ons wel wat, mooi uitzicht over de Rockies. Eenmaal aangekomen bij de kaartverkoop, schrokken wij ons dood, CAD 30,95 p.p. excl. belasting. Echt niet! Wat een afzetters, dat hebben wij er niet voor over. Dus we zijn de auto weer ingestapt. We besloten om een kijkje te gaan nemen in Jasper, aan de rand van het park.

Vlak bij de uitgang van het park was er weer een opstopping! Wij de auto weer aan de kant en gewapend met camera's en telefoons naar de plek waar alle mensen stonden. En wat bleek: een bruine beer!!!!

Jasper bleek een echt toeristenoord te zijn, veel campers, caravans en tourbussen. De winkels waren hier ook helemaal op ingericht. Niet echt authentiek en niet echt ons ding.
We hebben bij de Pizzaria heerlijk gegeten en zijn toen onderweg gegaan naar 'huis'. We moesten via een andere weg weer terug en daar kwamen we 2 rendieren tegen!!!! Een mannetje en een vrouwtje, die in een woonwijk stonden te grazen!

Het laatste stuk naar Valemount was minder spectaculair, alleen dat wij af en toe echt remy waren op de weg! Niets voor ons en niets achter ons! Af en toe een grote, hele grote vrachtwagen en dat was het.

We kunnen vandaag een aantal dieren van ons lijstje strepen:
- bruine beer 1x
- zwarte beer 2x (incl. die van gisteren)
- rendieren 2x

Helaas geen Moose of grizzlybeer, maar we zijn pas 5 dagen onderweg :)Morgen gaan we richting Clearwater en verblijven we 2 dagen op een park en slapen we in een 'trailer'. We zijn benieuwd of het back to nature wordt voor ons, maar dat laten wij natuurlijk weten :)

• 26 Juli 2012 - 18:58

Jan O:

Wauw, klinkt gaaf. En dan zagen jullie dus al: twee beren broodje smeren....met bessenjam, haha.
    Veel plezier nog en voorzichtig met spagaten e.d.
    Jan

• 26 Juli 2012 - 19:47

26 Juli Pap:

Als je wat wilt zien , moet je er wat voor over hebben; NIET TE VEEL BEREN OP DE WEG ZIEN!

Goetjes uit Meppel