Dag 16: West Yellowstone - Butte - Reisverslag uit Butte, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 16: West Yellowstone - Butte - Reisverslag uit Butte, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 16: West Yellowstone - Butte

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

14 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Butte

Het heeft vannacht geregend en geonweerd, maar het was minder koud dan de nacht ervoor. Wederom geen dieren rond de tent gehad vannacht, alleen de wolven in de verte. Rond 8:30 uur stonden we weer ons doucheritueel uit te voeren en scheen buiten het zonnetje.
Aangezien wij ook gewoontedieren zijn, hebben wij weer gegeten bij de diner. En ja hoor we werden herkend :) Na een goed ontbijt, zijn wij rond 9:45 uur vertrokken richting Butte.

Op zich niet een hele lange rit, maar aangezien wij niet van de snelweg zijn, hebben wij de alternatieve route gekozen. Een mooie secundaire weg langs meren en een rivier. Op een van de borden stond “ Earthquake lake”, dat is bijzonder. En wat bleek, het verhaal is ook bijzonder. Het meer is ontstaan door een zware aardbeving in 1959 met de kracht 7,3 op schaal van Richter. Wat ooit een gewone rivier was, was nu een meer met in het midden een bos van oude bomen.
We zijn even gestopt bij het bezoekerscentrum en hebben even de geschiedenis van dit gebied tot ons genomen. In Yellowstone werd er ook continue gerefereerd aan de aardbeving van 1959, maar daar zag je in het park weinig van. Maar dat was dus hier gebeurd, aan de rand van het park op zo’n 75 km van het park vandaan. Er is een compleet dorp weggevaagd.
De temperatuur was hier wel enorm gezakt en het begon te regenen, dus wij zijn weer snel in de auto gestapt en zijn doorgereden.

Wij besloten om via Virginia City en Nevada City te rijden, wat 2 hele oude dorpjes zijn. Wat in begin van de vorige eeuw nog dichtbevolkt was, is nu niets meer van over. Behalve de oude gebouwen die er staan, wat nu dient als soort openlucht museum. We hebben hier even rond gestruind en hebben bij het plaatselijke bakkertje een gebakje gegeten, die voor onze ogen klaar werd gemaakt.
Nevada City is een echt spookstadje, waar niemand meer woont en waar een oud dorpje is met allemaal oude gebouwen uit de Goldrush tijd. En een verlaten treinstation met allemaal oude wagons, die er verlaten bijstaan.

We reden de regen tegemoet, dus het dak ging open en dan weer dicht. Korte en hevige buien.
Wij wilden nog naar de grotten, maar eenmaal daar aangekomen, besloten wij dit niet te doen. Het was een trip van 2 uur, in de kou en het regende ook nog eens. Tuurlijk zijn de grotten binnen, maar hier hadden wij toch niet heel veel zin in. Wij hebben al eerder grotten bezocht en dit zal wel het zelfde zijn. Dus besloten wij door te rijden naar Butte.

Oke, onze indruk van Butte is niet heel bijzonder. Dit komt waarschijnlijk door de regen en dat het zondag is, waardoor de straten echt verlaten zijn. Het oude deel van Butte is op zich wel mooi met alle gebouwen, maar dit ziet er meer uit als een ghost town dan Nevada City waar we vanmiddag zijn geweest.
We hebben ingecheckt in ons motel en hebben eerst maar even al het nieuws bijgewerkt en alle berichtjes gelezen.
Rond 17:00 uur moesten wij maar even op zoek naar een tankstation en wat te eten. Oke, tankstation was redelijk snel gevonden. Maar iets om te eten … nee. In elk dorp /stadje in Amerika is er wel een Mac of Wendy’s. Maar wij hebben 30 minuten rondgereden alvorens wij iets hadden gevonden.
Na het eten besloten wij nog even te kijken of wij bij de kopermijnen konden komen. Hier staat Butte om bekend, om de oude en nieuwe mijnen. We zijn helemaal het dorpje uitgereden en kwamen bij de mijnen uit. Dit is dan wel mooi om te zien, hoe die afgravingen eruit zien met allerlei verschillende kleuren.

Morgen hebben we weer niet een hele lange rit voor de boeg, maar we hebben al wat dingetjes gezien wat wij wel willen bezoeken.