Dag 5: Washington - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 5: Washington - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 5: Washington

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

29 Juli 2022 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Zo wat hebben wij lekker geslapen in de luxe kamer en een van de betere kamers van het hotel! We waren wel weer vroeg wakker, maar dan hebben we ook wat aan de dag.

We hebben ontbeten bij “Call your Mother” met koffie voor Marijke en Jus d’Orange voor Willeke en allebei een bagel met ei en bacon. Het klinkt lekkerder dan dat het was. Maar ja we hebben wat in de maag.

Wij besloten om te gaan lopen richting het Witte huis (ongeveer 1 mijl) en dan zitten we ook meteen bij alle bezienswaardigheden. Onderweg even pinnen, want gewoon geld is best makkelijk hier en hoef je niet steeds extra te betalen. Ook al kan je op veel plekken ook alleen maar met pas betalen.

Eerste wat wij tegenkwamen was een winkeltje met alleen maar spullen van het witte huis (bekers, petten, sjaaltjes, kerst-ornamenten, pennen, boeken etc). En voor ons belangrijker een wc.

Al snel kwamen we bij het Witte Huis, de achterkant, waar je veel dichterbij kan komen dan de voorkant. Maar wat is alles hier beveiligd, je komt er echt niet zomaar voorbij, zonder dat je gezien wordt door een van de agenten of camera’s. Gelukkig was de president thuis en zijn wij niet op de koffie geweest, aangezien hij nu Corona heeft.

Na ons fotomoment zijn wij doorgelopen naar het Washington monument, WO II monument en kwamen wij op de iconische plek, de vijver voor het momument van Abraham Lincoln. De vijver had ook wel voor de helft kleiner gekund na ons idee… wat is het dan nog een pokken eind lopen naar het monument zelf.

Als je bij Lincoln bent, moet je ook nog een hoge trap op om echt op bezoek bij hem te kunnen. Maar het is de moeite waard.

Dichtbij Lincoln is het Korea monument, een mooi monument met allemaal bronzen beelden van soldaten die door het veld lopen. Vanuit hier zijn we naar het Martin Luther King Memorial gelopen, deze was er nog niet toen wij er de eerste keer waren. Dit is een bijzonder gedenkplek, tussen alle andere “grote en belangrijke” Amerikanen. We hebben hier even op een muurtje gezeten om bij te komen en om onze grootste hobby uit te oefenen, mensen kijken. Toen wij hier zaten kwam er een hele grote groep mensen aanlopen met allemaal hetzelfde t-shirt. Dit bleek een familie uitje te zijn, een groep van meer dan 75 mensen, die dit al 48 jaar doen. Volgens ons kenden sommigen elkaar ook niet, maar zagen dit als een leuk of verplicht uitje.

Van Martin Luther King zijn we doorgelopen naar het Franklin Roosevelt Memorial, deze oud president had echt wel het grootste monument qua oppervlakte. Dit bestaat uit allemaal verschillende onderdelen, watervallen, beelden en spreuken.

Je loopt hier eigenlijk gemoedelijk langs, in de schaduw (best belangrijk vandaag).

Vervolgens lopen we langs een meertje richting Thomas Jefferson.

Toen we hier kwamen was het al behoorlijk warm en benauwd, dus waren we blij dat we bij Thomas even in de schaduw konden zitten met een koel windje, had hij toch even goed geregeld [e-1f609].

Nu we alle bekenden weer hebben gezien, zijn we richting National Mall gelopen. Dit is het park richting het Capitool, met alle bekende musea die je maar kan bedenken. Ook zijn hier aantal beelden tuinen, die je gratis kan bezoeken. In het hele park heb je zicht op het Capitool en het Washington monument. Hier staan ook altijd alle mensen die naar de inauguratie gaan van de president. Als je pech hebt, sta je achteraan en sta je op ongeveer 3 km van het Capitool, zo lang is het park. En ja dat hebben wij op en neer gelopen [e-1f975].

Eenmaal bij het Capitool aangekomen, kwamen wij er achter dat tussen het Park en het Capitool een enorme vijver zit en een groot grasveld. Het is een indrukwekkend gebouw, waar het allemaal gebeurd samen met het Witte Huis.

Ondertussen waren we redelijk oververhit, dus hebben wij onze 2e ijs smoothie gehad en hebben wij die op een bankje naast de eekhoorns opgedronken.

Wij kwamen wel tot de conclusie dat wij niet meer helemaal terug gingen lopen naar het hotel, dus hebben wij de metro genomen. Wij waren in de veronderstelling dat als je een dagpagina koopt, dat deze 24 uur geldig is, maar niets is minder waar helaas.

Normaal kost een rit $2 enkele reis, maar door onze misrekening $13 (kosten van de dakpan). Maar was zeker de moeite waard en hoefden we niet meer hele stuk te lopen, behalve vanaf metro naar hotel (5 minuten).

In het hotel zijnde eerst maar eens met de benen omhoog gaan liggen opende koude vloer, wat een weelde na deze warme en zeer vochtige dag.

Toen we gedoucht hebben en weer bijgekomen waren, hebben we ons netjes aangekleed en zijn we gaan eten bij de tentje Circa, waar we heerlijk hebben gegeten.

Wat zullen wij lekker slapen vannacht….. aan de lichamelijke oefening en inspanning zal het niet liggen.

Aan het einde van de dag hebben we 20 km gelopen[e-1f4aa]

• 02 Augustus 2022 - 16:34

Suzan:

Biden is al weer beter Marijke, je had er zo koffie kunnen drinken