Dag 4: New York - Washington - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 4: New York - Washington - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 4: New York - Washington

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

28 Juli 2022 | Verenigde Staten, New York

Onze laatste dag alweer in NYC! We hebben goed geslapen ondanks de warme kamer. We hebben de tassen weer gepakt en deze hebben we afgeleverd bij de lobby, deze gaan we rond 13:00 weer ophalen. Want vanmiddag om 14:19 uur met de trein richting Washington. Maar eerst ontbijten… en ja hoor scrambled eggs en toast bij Juniors. Het was heerlijk!

Na het ontbijt zijn we richting St Pauls Cathedral gelopen. Onderweg kwamen langs Rockefeller Center (in de winter kan je daar schaatsen op het plein ervoor).

St Pauls Cathedral is een grote kerk middenin Manhattan met alle pracht en praal van een katholieke kerk.

De temperatuur steeg al weer snel met een hoge luchtvochtigheid. Maar we laten ons niet kennen, s ochtends zien we er fris en fruitig uit, maar na 2 uur in de warmte en wandelen zien we er iets minder fris en fruitig uit. Hoe de andere mensen het doen is ons een raadsel. Gelukkig komen we ook gelijkgestemden tegen, die er ook oververhit uit zien [e-1f975].

We zijn ons reis weer vervolgd richting Grand Central Station, met de wel bekende stationshal vanuit de films. En het doet echt z’n eer aan. Jammer dat de iconische bankjes er niet meer staan in de hal. Maar het is groots en indrukwekkend, veel marmer en een mooi beschilderd plafond. Zo deze kunnen we ook afstrepen van ons lijstje.

Toen we buiten kwamen, kwamen we er ineens achter dat wij hier de vorige x dat wij in NYC waren zijn afgezet. Alleen toen dachten we dat wij ergens onder een brug waren afgezet in het donker in een achterstandswijk. Maar niets is minder waar ha ha, alleen voelde het toen wel zo [e-1f602]. Stelletje mutsen zijn wij ook.

We hebben even wat drinken bij Starbucks gehaald, heerlijke drankje Ananas- Mango Lemonade. En zijn toen even in het parkje bij Grand Central gaan zitten om mensen te kijken en om bij te komen en klaar maken voor laatste trippel naar hotel.

Zo kwamen we ook langs New York Public Library, voordeel van openbare plekken ze zijn vrij toegankelijk en koel. Dus we zijn naar binnen gegaan en weer zo’n mooi gebouw, wat een pracht en praal. Een echt oude bibliotheek met ook hier weer iconische ruimtes.

Uiteindelijk waren we tegen 12:30 uur in het hotel om onze spullen op te halen. Maar eerst even weer afkoelen. En dan richting Pen Station om de trein te pakken richting Washington. Vanaf het hotel was het ongeveer 15 minuten lopen met de koffers, dus was prima te doen.

In Pen Station is het wel ff uitzoeken hoe het allemaal werkt, welk spoor moeten we zijn (wordt pas 15 minuten van te voren aangegeven hoorden we). Maar vervolgens staat onze trein niet op het bord… dat is raar. Dus Marijke naar informatiebalie om navraag te doen, wat blijkt we staan op verkeerde station. Hebben wij weer, we moeten op Newark Pen zijn in plaats van Pen Station New York [e-1f648]. Op advies van de medewerker moeten we gewoon hier de trein pakken. De conducteur komt wel toch pas bij Newark controleren. Dat risico kunnen wij wel nemen. Oké doen we dat, alleen wij brave Truusjes vinden dit wel wat. We kunnen altijd onschuldige toeristen uit gaan hangen. Toen het spoornummer bekend werd, was het ineens een drukte van jewelste en stonden wij ineens in een enorm lange rij voor de roltrap naar het spoorplatform (oh ja eerder mag en kan je ook niet op het platform, dat zijn wij ook niet gewend in Nederland). We hadden al snel een plekje in de trein bemachtigd.

De Amtrak treinen zijn goed voor elkaar, met een cafetaria aan boord, goede stoelen die achterover kunnen, WiFi en oplaadpunten voor laptops [e-38] telefoons. Er komt een mannetje langs om vuilnis op te halen. We hebben het al dagen warm en plakkerig, maar in de trein hadden we het allebei koud. Helaas konden we niet makkelijk bij de koffers om hier even een vestje/ T-shirt uit te pakken.

En natuurlijk ook de conducteur… en die was er al voor ons oorspronkelijke opstopping, maar geen kik of woord over het feit dat wij al in trein zaten. Gelukkig maar. De treinreis duurde dik 3,5 uur, maar tijd vloog voorbij.

Eenmaal in Washington was het even zoeken naar een bus, taxi of metro. Eerste wat we tegenkwamen was de taxi. Dus met de taxi naar hotel. De kosten vallen enorm mee, $17 voor een rit van 25 minuten.

We slapen in Yours Truly Hotel, een heerlijk hotel. We slapen op de 7e verdieping. Heerlijk luxe en groot. Heel wat anders dan NYC.

We zitten dicht bij metrostation, maar ook op 2 km van het Witte Huis. Dat gaan we morgen ervaren en uitzoeken.