Dag 5: North Rim Grand Canyon - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 5: North Rim Grand Canyon - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 5: North Rim Grand Canyon

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

28 Juli 2013 | Verenigde Staten, Page

Na een lekker relaxte start van de dag, was het kneiters druk bij het ontbijt. We moesten in de rij staan, maar ja de keuze was ook reuze :) gewoon op z'n Amerikaans toast, wafels, cereals en dat was het... Maar wij zijn snel tevreden met een geroosterde boterham en een kop koffie of appelsap.

Wij hebben bij de receptie gevraagd of er nog een kamer met balkon beschikbaar was voor de komende 2 nachten...en we moesten even wachten maar het was gelukt. Wij konden onze spullen achter de receptie zetten, dan hoefden we dat niet mee te slepen en konden wij als we terugkwamen onze nieuwe sleutels ophalen. 2e verdieping, uitzicht op het zwembad incl. balkon.

Na het ontbijt hebben wij plan de campagne gemaakt voor de dag... Het werd Bryce Canyon. Eerste stoppunt was de Glen Canyon Dam (kleine Hoover Dam) waar je mooi uitzicht hebt over Lake Powell.

Het eerste stuk was weinig inspirerend, tot wij een weggetje zagen waar je in kon rijden. Dwars de Grand Staircase Escalente in. Het was een onverharde weg, maar super mooi. Op een gegeven moment hebben we de auto stil gezet en gewoon buiten gestaan. Geen enkel geluid!!!! Stilte om je heen, omringd door bergen en vlaktes!

Willeke keek nog een keer op de kaart en kreeg het heldere moment dat Bryce nog wel heel stuk was en wellicht toch beter om de North Rim te pakken. We besloten een rondje te rijden en kijken of de North Rim te doen is qua tijd.

De weg was op sommige stukken weinig inspirerend, kale vlaktes, niets te zien. Maar als je weer over een berg heen komt ziet de wereld er weer heel anders uit. Wij reden door het plaatsje Kanab, dat in 1875 was gesticht. Dus wij dachten er is daar vast nog iets van terug te vinden. Dus niet, de bevolking denken wij maar verder.

Voor wij het wisten waren wij ook al bij de afslag richting de North Rim. De weg naar de eindbestemming was alsnog 50 mile. Maar de weg was de moeite waard, bergweg, daarna dwars door een groene valei waar ook bissons lopen (alleen niet toen wij er langsreden). En vervolgens weer een bergweg, die ons tot de North Rim bracht.
Onderweg zijn wij wel meer dan 30 hele oude auto's tegengekomen van rond 1900.
Achteraf hadden wij hier wel in een cabin willen slapen met uitzicht op de Grand Canyon! Hoe gaaf was dat geweest :) maar helaas.

Wij hebben een wandeling/ hike gedaan van 0,5 mile dwars langs de afgronden van Canyon. Er was een pad met wat klimpartijen erin, wij hadden af en toe wel wat last van diepte angst, want je keek 2000 meter naar beneden, wel langs rotsen en bomen, maar t was diep!!! We bleven ook allebei strak in het midden lopen, dan kan je niet misstappen :). Er waren natuurlijk wel weer een paar gekken die op de rand gingen staan of liggen om foto's te maken. Maar ons niet gezien. Je voelt je echt heel klein met al dat natuurgebied om je heen. Respect voor de natuur.

Na ons heel stoer te hebben gedragen, zijn wij neergeploft op 2 heerlijke stoelen op het terras met uitzicht over de grand Canyon. We moesten wel ff bijkomen van de spanningen, warmte (39 Gr.) en het gewandel op hoogte.
In de verte begon het te onweren en boven de grand Canyon werd het al aardig bewolkt en donker. Dus we vonden het mooi geweest en prijsden ins gelukkig dat wij gisteren de zuidkant hadden gedaan en dat wij er mooi weer bij hebben gehad, vandaag was dat wel anders geweest.

De weg terug was weer net zo mooi. :) We hebben nog even getankt voor wij de rest van de weg terug zouden rijden. We waren dan gokten wij tegen 17 uur weer in hotel.
De weg bracht ons dwars door een Valley heen, je kon heel ver kijken en om ons heen alleen maar bergen. Hier woont ook echt niemand! Je kan hier wel landje pik doen, maar niemand die het door heeft.

Op een gegeven moment kwamen we weer bij de bewoonde wereld, ongeveer 15 mile naar Page, hier woonden wel wat mensen. Maar hun huizen gingen zo op in de kleur van de bergen, dat het niet eens opvalt.
We reden nog langs 2 punten, maar die sloegen we nu wel over, dat kunnen we morgen wel doen ( een brug over de Colorado rivier en Lee Ferry, een plek waar alle boten te water worden gelaten en waar ook een stuk historie zit)).

Maar na 10 minuten gebeurde het, we waren op 10 mile van Page en ja hoor...... De weg afgesloten!!!!! Dat betekende 124 mile omrijden!!!!!!!!! En in plaats van 17:00 uur waren wij om 19:45 in het hotel.
Het enige wat je kan doen is accepteren en genieten van de omgeving:) we waren wel blij dat wij nog getankt hadden anders hadden wij stil gestaan in de vallei, waar niemand woont en ook geen tankstation te vinden is.

Onderweg hebben wij even een pizza opgehaald en die hebben wij in de auto op gegeten.

Morgen hebben wij na 4 dagen auto, een rustdag ingepland aan het zwembad. Dat hebben we nu zeker verdiend na 2dagen omrijden.

De eerste 1600 km zit erop! En er zullen nog velen volgen :)

• 28 Juli 2013 - 04:33

Menno:

Hallo Willeke,

Rijden op een onverharde weg valt buiten de autoverzekering en is een misdaad in de USA, ook als er niets gebeurd. Kwam ik toevallig tegen op een internetforum. Pas maar op.

Groet
    Menno

• 28 Juli 2013 - 22:12

Pa Klaas:

Geweldig! Mooie foto's gemaakt? Hoeveel cowboys en Indianen hebben jullie al gezien?

Groetjes! Pap