Dag 18 & 19: reisdagen US 50- lonliest road of USA - Reisverslag uit South Lake Tahoe, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 18 & 19: reisdagen US 50- lonliest road of USA - Reisverslag uit South Lake Tahoe, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 18 & 19: reisdagen US 50- lonliest road of USA

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

09 Augustus 2013 | Verenigde Staten, South Lake Tahoe

We hebben de afgelopen 2 dagen niet heel veel meegemaakt, behalve dat wij 2 dagen van beide bijna 600 km achter de rug hebben.

Wij zijn vanuit Moab rond 8:30 vertrokken richting onze eerste stop, Ely in Nevada. Het eerste stuk was snel weg, en daarna konden de wij de US50 pakken en die afrijden, tot aan Ely.
Je hoeft niet bang te zijn dat je een afslag mist, want die zijn er namelijk niet :). Het enige waar wij op moesten letten was dat wij voldoende benzine in de tank hadden, dat wij de bochten in de heuvels wel namen (zijn er wel een paar, maar dat is voor de afwisseling van de lange rechte stukken), en dat onze snelheid niet te hoog was. Dus ja, goed opletten!

Op een gegeven ogenblik, wij reden net uit een klein dorpje, vlak voor de woestijn, staat er in eens een boom langs de kant van de weg met allemaal schoenen erin! Heel apart om te zien. Zo maar in het niets. Dus we hebben de auto gekeerd en hebben dit even vastgelegd.
Daarna weer doorgereden door de dorre saaie vlakte. Wij snappen niet waarom deze weg ooit is aangelegd. Het is saai, gebeurd niets, woont niemand, dor en droog. We hebben alleen wat open ranges gezien, dmv de verkeersborden met kogelgaten erin!

Bij de grens overgang van Utah naar Nevada, kwam er in eens leven in de brouwerij :), een tankstation met motel en casino :). Wij hebben hier de tank volgegooid en een snelle blik geworpen in het casino, zat niemand, was er stil. Maar ja, we zijn ook bijna geen auto's tegengekomen en die stoppen echt niet hier om te gokken.

Wij hebben onze weg vervolgd en zagen dat het eerst volgende dorp, en benzinestation, 83 mile verderop was! Dus, inderdaad er woont hier echt niemand.

Om 13:30 uur, oh nee 12:30 uur (tijd ging een uur achteruit), reden wij langs Baker en daarbij ook het Great Basin National Park. Dus ja, we hadden een uurtje over, dus zijn het park ingereden en hebben de weg naar boven genomen. Heel apart, dat midden in de woestijn er ineens een bergenreeks staat met allemaal bossen en natuurgebieden.
De weg was redelijk steil naar boven en al snel zaten wij weer op 10.000 feet. Wij lazen ook nog dat deze berg een vd hoogste bergen van de USA is, 3900 meter. We konden helaas niet tot de top, maar hebben onze auto geparkeerd aan het eind van de weg en hebben een kleine wandeling gemaakt om ook de benen even te strekken. Na een broodje te hebben gegeten, zijn we de weg weer naar beneden gegaan. Het begon in de verte look te onweren, en dan wil hè niet op die berg zitten.

Wij zijn de US 50 weer opgegaan en onze weg vervolgd naar Ely. Dit was nog een dik uur rijden. Toen wij aankwamen in het "stadje", moesten wij ons motel even zoeken. Maar die was snel gevonden, tussen alle oude en leegstaande motels van weleer.
Wij hebben even lekker buiten gezeten en moesten toen echt wel even op zoek naar wat te eten en om te pinnen.

We zijn downtown gegaan en wij vielen van de ene verbazing in de andere! Je moet denken aan een stad in Nevada, die toen het gokken net hip en legaal werd, de place to be was! Maar nu een en al vergaande glorie is. Ze zij blijven hangen, letterlijk, in de jaren 50 & 60. De neonverlichting van die tijd hangt er nog, de kapperssalon ziet er nog zo uit, de pubs en saloon idem.
Wij hebben even een kijkje te nemen in het historical Hotel Nevada. We moesten gewoon lachen, alles was oud, glinsterend, opgezette dieren, flikkerende lampjes, pistolen aan de muur, hill billys in de zaak als gasten, we hadden ogen te kort :). We besloten om hier een hapje te gaan eten, en dat was verdomd lekker.
Na het eten hebben een rondje gelopen en hebben ook hier onze ogen uitgekeken. Maar ja, wel diep triest dat alles leegstaat, gewoon verlaten wordt en dat zo'n stadje in de oude roem blijft hangen.

Vandaag hebben we ontbeten in Hotel Nevada, was wederom goed en zijn daarna vertrokken richting Lake Tahoe. Het zal weer een lange rit worden, dus we gaan er weer voor.
We zijn weer door plaatsjes gekomen als Eureka en Austin waar men ook is blijven hangen in het verre verleden.
In Austin moesten wij even tanken en ook bijna verplicht even stoppen om dit dorp te bekijken. De enige mensen die er rond liepen waren toeristen, die net als wij, de ogen uitkeken. Je kan je niet voorstellen dat dit er is en dat hier ook mensen wonen. Alles is oud, vervallen, verlaten en gewoon de deur dicht gedaan en weggegaan. Heel apart. Motels die leeg staan, winkels die dicht zijn en verlaten. Alleen de pub was open en een souvenirs winkel. Na dit korte uitstapje om de benen te strekken zijn wij verder gereden naar Lake Tahoe.

Wij waren uiteindelijk rond 15:30 uur in het motel, in South Lake Tahoe. De temperatuur is heerlijk, graad of 20 met een zonnetje! We hebben een beetje uitzicht op het meer. Na een korte wandeling over het strand hebben wij bij een pizza-pub gegeten. Toen wij buiten zaten te eten, zagen wij allemaal mensen met stoelen en koelboxen naar het meer lopen. Mmmm dat is raar, want alleen voor de zonsondergang? Dus na het even te hebben aangekeken, hebben wij toch de camera's gepakt en zijn naar het meer gelopen. Het was een mooie zonsondergang! Maar we waren net te laat! Morgen een herkansing!
De mensen waren echter ook voor een jazz-concertje naar het strand gelopen. Het koelt wel heel snel af hier! Volgens de voorspelling wordt het 5 graden vannacht! We gaan het beleven. :)
Morgen lekker relaxed dagje bij het meer.

• 10 Augustus 2013 - 21:41

Fennie En Henk Jan:

Wat weer veel belevenissen! We hebben alle mooie verslagen vandaag gelezen (net terug van vakantie zonder canyons). Nog veel plezier, zijn ook benieuwd naar de foto’s!