Dag 2: New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 2: New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 2: New York City

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

27 Juli 2022 | Verenigde Staten, New York

Na alle indrukken en de reis, hebben we heerlijk geslapen. Ook waren we erg vroeg wakker (6:00 uur), maar wat wil je ook met een tijdsverschil en vroeg slapen. Na te hebben gedoucht zaten we om 7:30 uur aan het ontbijt… dit moet geen gewoonte worden [e-1f605].

Het ontbijt in het hotel was prima, niet super uitgebreid maar basis. Helaas geen scramblers eggs met toast en daar hadden we juist zo’n zin in. Maar je kan niet alles hebben.

Rond 8:30 uur waren we klaar om New York te gaan ontdekken. We hebben niet echt iets gepland, maar hebben we aantal dingen die wij graag willen zien of doen:

• 9-11 Memorial
  • Vrijheidsbeeld [e-1f5fd]
  • bull op Wallstreet
  • shoppen bij Macy’s
  • Grand Central Station
  • Fietsen in Central Park

En de rest zien we wel waar we terecht komen met de Hop on- Hop of bus.

We hebben eerst maar eens de bus gepakt en een rondje gemaakt Downtown New York om de indrukken op te doen overdag. Na het rondje te hebben gedaan zijn we bij de Hussein River uitgestapt en helemaal langs de rivier gelopen, met als einddoel de Liberty Cruise om 15:00 uur.

De wandeltocht bracht ons langs een oud vliegtuigdekschip van de Marine, met op de achtergrond een enorm cruiseschip (incl 8-baan en waterglijbanen). Wat zijn die vliegdekschepen toch enorm groot, dan voel je jezelf wel heel klein en nietig.

Als je langs de Hudson rivier loopt, is het in ieder geval aangenaam qua temperatuur met een lekker windje. In het centrum tussen alle gebouwen is het echt warm [e-1f975].

Er is genoeg te zien en te beleven langs de rivier, allemaal activiteiten, mooie uitzichten en aan de andere kant allerlei gebouwen maar ook een spoorbaan wat de New Yorkers hebben omgebouwd tot park. Je loopt letterlijk over de oude spoorlijn, dwars tussen de gebouwen door. Het begint bij de Vessel (wij vinden dit dus geen mooi gebouw en snappen het doel ook niet) en eindigt ter hoogte van Little Island.

De wandeltocht duurt ongeveer een uurtje, maar voelt heel bijzonder. Mede ook door alle bloemen, bomen en planten, maar ook dat je midden in een drukke stad ineens de vogels hoort zingen en weinig ruis hebt van verkeer/ sirenes.

Dat is ook een voordeel van geen plan hebben, dan kom je dit soort dingen ineens tegen.

Na de wandeling over en door Highline Park, zijn we doorgelopen naar Little Island.. een kunstmatig gebouwd eiland op betonnen pilaren in de Hudson.

We moesten nu wel vaart maken, als wij de Liberty Cruise wilden halen van 15 uur, dus de pas er weer in en gekeken waar we konden afsnijden door Manhattan heen of ergens een Hop on- Hop off bus proberen te pakken.

Uiteindelijk hebben we en afgesneden en kwamen we een bus onderweg tegen, dus snel ingestapt, want het werd wel krap aan of wij het zouden redden.

We hoopten dat we dichtbij werden afgezet, maar helaas niets was minder waar. Dus het tempo moest ff omhoog en konden we, net als de rest van de mensen niet genieten van de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge. We hadden maar 1 doel en dat was de boot halen.

Bij de pier aangekomen (en ja we waren op tijd met het zweet op het voorhoofd en druipend van onze rug), stond er toch een enorme rij.. de rij van Schiphol was er bijna niets bij ha ha. En die mensen moesten allemaal met ons op die boot? Dat wordt wel krap. We moesten achteraan aansluiten, voordeel is dan wel dat je langer in schaduw op de wal staat en niet tussen alle andere mensen, maar nadeel is dat alle “mooie plekjes” al weg waren. We hebben uiteindelijk toch een mooi plekje aan de kant van de stuurhut gevonden, waar we tegen aan konden leunen en ook deels in schaduw zat.

De toer langs Lady Liberty, duurt ongeveer een uur (boarden en onboarden niet meegerekend) en is zeker de moeite waard. Niet alleen het vrijheidsbeeld, maar ook de skyline van New York, de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge goed kunnen aanschouwen en kunnen vastleggen op onze eigen gevoelige plaat.

Zeer de moeite waard om deze tour weer te doen (als was de toer van onze eerste keer NY wel rustiger en luxer[e-1f609], konden we zitten op het buitendek ipv staand en hangend tegen de muur, met gevaar dat bij iedere beweging je kan omvallen of tegen iemand aan kan duwen.

Na de toer moest iedereen weer met een bus richting Downtown Manhattan, het was dus weer lang wachten in de rij. Maar je verveelt je niet hoor… heerlijk mensen kijken en jezelf verwonderen. (WAT HEBBEN WIJ DAT GEMIST ZEG [e-1f602])

Eenmaal weer terug downtown, zijn we de koelte ingegaan van Macy’s. Het is indrukwekkend hoe groot het warenhuis is, maaar wat een oud-bollige kleding verkopen ze daar. Degelijk, ouderwets, geen schrijntje van vrouwelijkheid te bespeuren in de kleding. Lingerie, dat kennen ze hier niet volgens ons. Ze verkopen wel iets bij Macy maar God oh God als de vrouwen daar blij van worden pfff degelijk, geen kant, geen kleur of prints en zeker geen stevigheid (en dat hebben de vrouwen hier wel nodig zeg maar). We hebben alle verdiepingen gehad en uiteindelijk niets gekocht, vonden we best knap van ons zelf.

We hebben daarna een plekje gezocht op Times Square en hier heerlijk mensen gekeken en gewoon weg genieten