Dag 3: New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 3: New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 3: New York City

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

28 Juli 2022 | Verenigde Staten, New York

We hebben weer heerlijk geslapen, wel vroeg wakker, maar zo hebben we ook wat aan de dag[e-1f609]. Wederom werkt de airco niet goed en was het op de kamer net zo warm als buiten. Met het raam open slapen is niet echt handig met alle geluiden (lees sirenes, geschreeuw en getoeter).

Het ontbijt was wederom goed, maar morgen gaan we echt voor scrambled eggs en toast. Na een bodem te hebben gelegd, hebben we ons klaar gemaakt voor de dag. We hebben 1 ding gepland en dat is het 9/11 Memorial en s middags Central Park.

We stonden om 8:30 uur bij de bushalte en we hebben ruim 1,5 uur tijd om bij 9/11 Memorial te komen (we hebben kaartjes gekocht voor museum om 10:00 uur). Gisteren waren we binnen een uur op dat punt, dus dat moet lukken. Helaas is het verkeer in NYC geen dag gelijk……. Het was 9:30 uur en we waren net voorbij Times Square en moesten nog echt een heel stuk afleggen. We waren bang dat wij 10:00 niet gingen redden, de kaartjes zijn ook niet te annuleren of te wijzigen naar ander tijdstip. Dus helaas pech gehad [e-1f614]. Toen wij rond 10:30 uur aankwamen bij het Memorial, was het hier enorm druk en een enorm lange rij om het museum in te gaan (wachttijd minimaal 1 uur en deels in de zon en schaduw. De temperatuur was al opgelopen naar 30 graden), dus besloten wij om het museum te skippen. De wachttijd hadden wij er nu niet voor over en moesten we ook nog een keer een kaartje kopen.

Het 9/11 Memorial alleen is al indrukwekkend, hoe zo iets tragisch is omgezet naar iets moois en rustgevend. Wij moeten allebei wel zeggen, dat als je kort en voordat het Memorial is gebouwd, na 9/11 in NYC bent geweest (zoals wij), dan was het de vorige keer indrukwekkender. Toen was alles gecentreerd rondom de kerk en de bouwplaats (hekken en letterlijk nog de gaten in de grond van de Twin Towers), dat kwam toen met binnen dan de huidige plek. Wel denken we dat het museum die emotie en het gevoel terughaalt.

Na het moment van bezinning, zijn we op zoek gegaan naar de Bull op Wallstreet. Deze hebben we snel gevonden met behulp van de andere toeristen, maar zeker ook de app “maps.me” (kaarten van steden/ landen die je kunt downloaden en daarna toegankelijk zonder WiFi of 4G).

Op weg naar de bull kwamen we langs een oude kerk, die open was en waar we ook naar binnen konden. De beveiliging is super streng (zowel COVID- we moesten vaccinatiebewijs laten zien - als tassen controle). In de kerk was een orkest aan het oefenen, fantastisch geluid en mooie muziek en zeer goede zangeres. Marijke kreeg er kippenvel van en dat gebeurd niet snel.

Bij de kerk is ook de oudste begraafplaats van NYC te vinden, met oudste bewaarde graf van rond 1700. Best bijzonder zo midden in Manhattan.

We hebben snel een fotomomentjes gedaan bij de Bull, meer was daar ook niet ha ha, zijn we op de bus gestapt richting Times Square om vanuit daar richting Central Park te gaan.

We kwamen op een mega-druk moment aan op Times Square, vlak na de lunch, en moesten van bus wisselen richting uptown. Wat ons opvalt in NYC is op hoeveel plekken mensen wiet kunnen kopen, zelfs vanuit een camper op Times Square. En wij, als Nederlanders zijn wel wat gewend.

Eenmaal in de juiste bus, hebben wij eerst het rondje gedaan langs alle highlights eenzijdig bij laatste punt uitgestapt. Een ding van de bucketlist is fietsen door Central Park. We waren nog niet uit de bus en toen werden we al door een van de “verkopers”aan gesproken, waar wij naar toe moesten om van de korting gebruik te maken. hij bracht ons naar juiste plek en konden wij 4 uur gebruik maken van de fiets voor de prijs van 2 uur. Wij, Nederlanders, bent zuunig dus geen sloten nodig. (Tip: doe dat wel, dan kan je de fiets ergens neerzetten en kan jij een eindje wandelen naar een van de hoogtepunten).

Het fietsen door Central Park is super leuk! We waren alleen niet voorbereid op de heuvels in het park. Dus voor volgende x een elektrische fiets in plaats van een normale fiets. Na het eerste heuveltje liep het zweet ons al over het hoofd, combinatie hoge temperatuur en het klimmetje. Achteraf bleken de versnellingen op de fiets van Willeke ook niet goed te werken. Ook ging de ketting van de fiets [e-1f648], het mocht de pret niet drukken. Ons motto is dan ook, alles wat omhoog gaat, moet ook weer naar beneden…. Dus de afdalingen waren een goede beloning[e-1f602]

Uiteindelijk hebben wij bijna 2 uur gefietst en besloten we om de fiets weer terug te brengen en dan te voet nog aantal dingen te gaan bekijken. De uitdaging was om de juiste uitgang van het park te vinden om zo weer bij de verhuur uit te komen. We moesten naar 6th Avenue, maar stonden op 8th Avenue. Dan maar even tussen het drukke verkeer fietsen, wat best een uitdaging is. We waren best trots op ons zelf dat het goed is gegaan ha ha.. je moet het zelf gezien of ervaren hebben om ons te snappen [e-1f609].

Uiteindelijk hebben we nog heerlijk gewandeld door Central Park, even gekeken bij de oude carrousel (1956) en heerlijk bij de fontein gezeten en mensen gekeken. Ook hebben we een Monarch-vlinder gespot. Rond 18 uur zijn wij langzaam richting Times Square gelopen.

Hier hebben we wat te eten gehaald bij een van de straattentjes en dit hebben we heerlijk opgegeten op het plein, onder het genot van mensen kijken en allerlei indrukken opdoen.

Morgen alweer laatste dag / ochtend in NYC en vervolgen wij onze reis naar Washington DC.

• 02 Augustus 2022 - 16:41

Suzan:

Leuk! Op de fiets is zoveel leuker!