Dag 6: Dutch Country (Amish) - Reisverslag uit Hanover, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 6: Dutch Country (Amish) - Reisverslag uit Hanover, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 6: Dutch Country (Amish)

Door: beb en toos

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

15 Juli 2010 | Verenigde Staten, Hanover

We hebben uitgeslapen!!! En wel tot 8:15 uur :). We hebben rustig aangedaan en eerst lekker ontbeten in het hotel. Om 9:45 uur zaten we in de auto op weg naar de Amish. We waren al dicht in de buurt. Onze eerst stop was Intercourse (ja, we weten het 'sexuele gemeenschap'. Blijkbaar doen ze dat nog al veel). In Intercourse wemelde het van de toeristen, voornamelijk 65+. Aantal leuke winkeltjes met artikelen die de amish zelf maken. Wel grappig om te zien, maar hier kwamen we niet voor. Dus op weg naar Bird-in-the-hand. Een ander typisch Amish dorpje wat veel toeristen trekt. We zijn binnengelopen bij de Farmers Market, en daar waren ze! De Amish. Precies zoals we dachten dat ze eruit zagen, vrouwen in een vrouw-onvriendelijke jurk (recht toe recht aan) met een schort om en een wit kapje op het hoofd. De mannen in blokjes blouse, bretels, lange baard en een strohoed op. Je mag je niet onderscheiden van de rest. Sommige Amish zijn een beetje van hun principes afgestapt en rijden in een auto, lopen op crocs en op nike slippers. De eerste koetsjes kwamen ons al tegemoet. Leuk om te zien, het is net Staphorst. Alleen Staphorst zou het nog meer kunnen uitbuiten. Ze hebben ook overal aangedacht, zelfs bij de benzinestations is er een parkeerhaven voor de koetsen (parasol en water voor het paard).
Na even rond te hebben gelopen, hebben we een brood gekocht en hebben we lekker in de schaduw (het is bloody hot hier) gegeten en mensen kijken. Wat een volk!
Na de lunch zijn wij weer in de auto gestapt richting Lancaster. Dit is het centrum voor de Amish. We hebben netjes de auto in een parkeergarage gezet voor $5 en op naar de Central MArket. Helaas, deze is alleen op vrijdag t/m zondag open. We kwamen langs het Visitors Center en hebben even info gevraagd van een aardige dame. IN Lancaster was echter niets te zien wat voor ons interresant zou kunnen zijn. Dus zij stuurde ons weer het platteland op. Gewapend met een uitgebreide kaart van de omgeving en de routes die wij moesten rijden om een goede indruk te krijgen, liepen we binnen 15 minuten weer de parkeergarage in. Zonde van het geld, maar ja. Weer terug naar de Amish. We zijn via de anti-toeristisch route (wel toeristisch maar niet veel toeristen) naar Strasburg gereden.
Hier waren weinig Amish maar erg mooie en oude huizen. Allemaal een veranda met een schommelstoel er op en aan de veranda de welbekende Amerikaanse vlag.
Toen weer op de terugweg naar Hanover. We kwamen langs een Amish Village. Dat leuk ons wel leuk om eens te bekijken. Maar die uitbuiters vroegen $4 entree per persoon en we mochten niet eens naar binnen want we hadden de schouders en armen niet bedekt. We besloten om onze slaapplek maar te gaan zoeken. Onderweg kwamen we nog in een file terecht, kijkers naar de andere baan, aan de andere kant was een auto met Caravan gecrashed en was er niets meer van over. De snelweg was geheel afgesloten en aan de andere kant stond het helemaal vast met ruim 35 graden (lekker zweten) :). In Hanover hadden wij Rodeway Inn snel gevonden en zagen een zwembad. Daar gingen we maar eens een verfrissende duik innemen. Bij het inchecken had de eigenaar andere plannen voor ons. We moesten eerst naar Gettysburg (zwemmen kon altijd nog) om daar het slagveld van de oorlog tussen Noord en Zuid. (we zagen Patrick Swayze al lopen in de graven) te bekijken. Heel bijzonder volgens de eigenaar. Afgesproken dat wij eerst de auto gingen uitpakken en dan even bij hem kwamen voor de route.
Hij had netjes de route voor ons uitgetekend en klopte als een bus.
Na 30 minuten rijden waren we bij het Visitors Center, de bustoer was helaas geen optie meer, maar we konden wel zelf met de auto het park door. Even snel tanken en toen waren we klaar voor het slagveld.
Wat kunnen de amerikanen alles vergoten. Was heel belangrijk deze oorlog, maar om op elke 5 meter een standbeeld of een gedenkteken te plaatsen aan het slagveld is toch wel wat overdreven. Zouden we in Nederland moeten doen, dan hebben we zelf geen huis meer.
We hebben een aantal mooie gedenktekens gezien en mooie uitkijkpunten over het slagveld gezien. Verder was er een grote begraafplaats voor militairen (zowel tijdens deze oorlog als van militairen die in de 1e, 2e en Korea oorlog zijn gesneuveld).
Na een route van 2 uur, werd onze tocht bruut geeindigd door een boom op de weg. Niemand mocht en kon er meer langs en moesten wij onze tocht eindigen.
We waren om 19:30 uur weer bij het motel en hebben eerst bij de buren gegeten en een heerlijk ijsje gehaald bij de buurvrouw Rita. Van het zwemmen is helaas niets gekomen, omdat er een aantal redelijk vage mannen de hele tijd bij het zwembad lagen. Dus gewoon lekker gedouchd.
Morgen richting Washington DC om daar 1,5 dag rond te struinen en koffie bij Obama te drinken.

• 16 Juli 2010 - 06:35

Wendy Jol:

Hoi Willeke en Marijke,
    Leuke trip zijn jullie aan het maken!
    Geniet ervan!

• 16 Juli 2010 - 07:44

Henny Hogenkamp:

leuk hoor de dagen te lezen wat jullie doen
    reis met jullie mee
    nog veel reis plezier

• 16 Juli 2010 - 08:54

Klaas:

Doe Obama de groeten. Willeke, heb je "The Lost Symbol" al uit? Dan heb je wat extra's te bekijken!
    Veel plezier in Washington DC

Groetjes Pap

• 16 Juli 2010 - 22:27

Sjane (JP):

Zeg, hebben jullie een schip meegenomen en op ground zero neergelegd? Ze hebben nl. gisteren resten van een schip (waarschijnlijk uit Nederland uit pakweg 1700) gevonden. Toevallig dat jullie er net zijn geweest! Veel plezier verder!

• 16 Juli 2010 - 22:29

Sjane (JP):

Hebben jullie wel wat lekkers meegenomen voor Obama? Stroopwafels bv?

• 17 Juli 2010 - 08:16

Leida Drenth:

Hoi meiden, jullie verhaal is weer mooi. Jullie beleven zo nog al wat.veel reis plezier verder. mam

• 18 Juli 2010 - 08:53

Arnold Otten:

Gehoord dat jullie deze reis gingen maken. Mij helemaal jaloers gemaakt. Lees met veel plezier de verslagen! Enne ik moet maar eens even emt jullie om de tafel:)

veel plezier nog!

• 18 Juli 2010 - 11:20

Helleke:

Hallo meiden,
    Tot zover loopt alles gesmeerd of niet. Ik hoop dat wij nog lang van jullie verslagen mogen genieten. Donderdag 22 juli gaan we zelf op vankantie! fijne tijd daar! gr Helleke en Jan

• 18 Juli 2010 - 21:13

Fennie En Henk Jan:

Het heeft even geduurd maar jullie toch gevonden. Zijn jullie niet op de Empire State Bilding geweest. zoniet dan hebben jullie wel wat gemist.We blijven jullie nu volgen en wensen je een fijne tijd.