Dag 7: florens - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 7: florens - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 7: florens

Door: beb en toos

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

13 Augustus 2011 | Italië, San Gimignano

Vanochtend bij dag en dauw opgestaan, 7:30 uur. We moesten er vroeg uit, zodat wij rond 9 uur in de auto konden zitten richting Florens. Het is een dik uur rijden, dus dan zouden we rond 10 uur in het centrum zijn.
Eerst weer lekker ontbeten, wederom met een eitje :) we raken verwend hier.
Om 9 uur zaten wij in de auto en gaf de thermometer 22 graden aan. Lekker temperatuurtje om te rijden. We reden mooi een stukje binnendoor, om daarna een stuk snelweg (max 90 km per uur) te rijden. Maar we kregen een omleiding om een dorpje heen. Scheelde 15 minuten extra reistijd.
Het stuk snelweg was een en al hobbel de bobbel. Ze kunnen hier beter investeren in de wegen dan in alle rotondes die ze aanleggen. Ze hebben ze hier echt uitgevonden. We kwamen op zich mooi op tijd aan in Florens, maar toen begon het pas. Zoeken naar een parkeergarage! Voor we het in de gaten hadden reden we dwars door de binnenstad, kleine weggetjes, eenrichtingsverkeer, leisteen, hobbels en bobbels. Op een geven moment reden we dicht bij de Duome. En dat is echt het centrum! Na een kwartier zwerven, kwamen we weer op een 'bekend' stuk en hebben we de bordjes stadion maar gevolgd, in de hoop dat hier een parkeergarage in de buurt was. Uiteindelijk de eerste de beste parkeergarage in voor €5 per uur. Het was nog 10 min lopen naar de Duome.
We zijn langs een markt gekomen met alleen maar tassen en sjaals. Gekkenwerk, je ziet door de kramen de tassen niet meer. Uiteindelijk kwamen we bij de Duome aan. We wilden graag naar binnen, maar de rij stond tot aan de achterkant van de Duome. Dat was minimaal 2 uur wachten in de zon. Dat hadden we er niet voor over. Eerst maar de rest van de stad bekijken en dan misschien als we terugkomen is de rij wat korter. We hebben plaatsgenomen op de trap voor de Duome en ons plan van aanpak besproken en mensen gekeken. Wat een pluimage aan mensen loopt er voorbij. Vooral toeristen, op hakken, slippers laarzen en sandalen. Daarnaast ook galajurken, te korte broeken, blote buiken en leggings met te korte tshirts erop.
Vanuit de Duome zijn wij richting piazza signoria gelopen, hier staan allemaal grote beelden uit de Romeinse tijd. Het zag hier ook weer zwart van de mensen en stonden een aantal mensen van de Bagwan "hali krisna" te zingen. Past niet echt in de omgeving thuis, maar ze hadden wel bekijks. Over het plein gelopen kom je uit bij de rivier Arno met door ver heen een aantal bruggen, o.a. Ponte Vecchio (een brug met goudsmeden en juwelierszaken). Je kon hier over de koppen lopen zo druk. Halverwege zijn we op het stoepje gaan zitten en mensen kijken. Ook hier weer de raarste creaties en combinaties. Ook families die liever niet met elkaar op vakantie gaan, en elkaar dus compleet negeren.
Na 15 minuten vonden we het welletjes en zijn doorgelopen richting de Santa Maria Novella met kruisgang gelopen. Dit is een kerk met allemaal fresco's in de kerk. Hier zijn we naar binnengeweest. Mooie kerk, niet al te veel pracht en praal, maar wel erg mooie fresco's op de muren. Voor de kerk lag een enorm groot plein, heel rustig zo midden in de stad.
De temperatuur liep al weer aardig op, maar gelukkig was er een lekker windje waardoor het niet als 30 graden aanvoelde.
Vanuit hier teruggelopen naar de Duome, voor een tweede poging. Maar ook deze mislukte, de rij was nog minstens zo lang of langer. En daar hadden we geen zin in. Onze kaart nog maar eens bekeken en we hadden alle highlights gezien, behalve de Duome van binnen.
Het was ondertussen 15:30 uur en besloten dat het mooi was geweest en liepen via de markt weer langzaam terug naar de auto.
De weg uit Florence ging een stuk sneller dan erin, we zijn ook zo bekend hier. Kunnen het bijna zonder onze vriend de Tom Tom. Op de weg terug kwamen we langs een uitkijkpunt over de stad. Het was net een ansichtkaart, waar we instonden. Wat een mooi uitzicht en wat hebben we een stuk gelopen. Het voelde niet zo, maar als je keek waar we allemaal waren geweest, was het een aardig stuk. We hebben hier op de trap een ijsje gegeten en toen onze warme rit terug naar San Gigminagno.
In de auto hebben we besloten om toch nog 1 x terug te gaan om te kijken of we de tas voor Marijke nog konden scoren. De auto weer op dezelfde plek gezet, alleen hoe vaker we het stadje ingaan, hoe snellere wegen we vinden richting te hoofdstraat. We voelen ons al redelijk thuis. De hoofdstraat door gelopen en bij de tweede winkel de tas gescoord! Marijke ook weer rustig. We hebben onszelf getrakteerd op een cola op het scheve terras. Je moest continue schrap zitten anders heb je het gevoel dat je achterover kukkelt.
We hebben een pizza gegeten en daarna weer terug naar huis. Kopje thee en een cappaciono gedronken op de verenda.
Als afsluiter van de dag ons ritueel van de vakantie doorgezet, lekker een prosecco op ons balkon.