Dag 8: Monterigione en Sienna - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 8: Monterigione en Sienna - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 8: Monterigione en Sienna

Door: beb en toos

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

14 Augustus 2011 | Italië, San Gimignano

We hebben het vanochtend rustig aangedaan, want we gingen niet ver weg. Op het programma stond Monterigione. Een klein dorp hier ongeveer 20 minuten rijden vandaan.
Monterigione is een mooi dorp boven de heuvels, met 14 torens, en was vroeger een van de verdedigingsdorpen voor Sienna. Het is wel een klein dorp, maar wel heel schattig met een klein dorpsplein, een kerk, een kroeg, zelfs een hotel, een schoenenwinkel en een wijnwinkel. We hebben hier wat rondgezworven en wat te drinken gekocht. Daarna zijn we richting Sienna vertrokken. Dat was toch oo de route, anders zouden we om 11 uur al aan het zwembad liggen. Eenmaal in Sienna aangekomen, was het voor het eerst een crime om een parkeerplaats te vinden. We hebben wat rondgezworven, want stond niets aangegeven. Eindelijk een plek gevonden, maar dat betekende wel weer klem staan tussen alle auto's. Wederom wordt alle beschikbare ruimte optimaal ingezet.
We dachten dat we dichtbij de stad waren, maar dat was een illusie. We kwamen bij een punt met het zicht op de duome van Sienna, en onze eerste reactie was "dat is wel heel ver lopen!" . Navraag gedaan bij de toeristeninfo en bleek 10 minuten lopen te zij . Viel dus best mee.
Eerst kwamen we langs een piazza, met daarvoor een operazangeres. Wat klonk dat gaaf tussen de muren. Heel helder en een zeer goede akoestiek. We zij. De meute mensen maar gevolgd, en kwamen zo uit bij Piazza del Campe. Het grote plein midden in Sienna waar ook de palio wordt gehouden in augustus. We vielen weer met de neus in de boter. Eerst hadden we geen idee waarom het zo druk was op het plein, maar er zou wat gaan gebeuren. En zo was het ook. Om 13 uur precies kwamen de hoornblazers van de stad op. Deze dag werden de paarden en ruiters geloot aan de wijken van Sienna met de daarbij behorende startplaatsen voor de aankomende Palio. Een hele happening, wat weer kippevel opleverde. De ene wijk teleurgesteld en de andere uitgetogen zo blij. Ze gingen in kollone achter de paarden aan, zingend en joelend. Toen dit was afgelopen, duurde ongeveer 45 minuten, zij. We het plein weer afgegaan richting de Duome. Net toen we van het plein afkwamen, kwam de hele stoet met de als tweede geplaatste paard door de staten lopen, zingend en joelend. Eerst de mannen, dan de kinderen en dan de vrouwen.
We zijn richting de Duome gelopen en hebben hier een kaartje gekocht om naar binnen te kunnen. De katholieken weten wel wanner ze geld kunnen vragen voor al het pracht en praal. De Duome is erg mooi van binnen, veel goud en marmer. De vlaggen van de wijken hingen op het altaar van de kerk, met allemaal brandende kaarsen erom heen.
We zijn via de winkelstraat weer teruggelopen, was ineens een stuk rustiger geworden. Hebben wat te drinken en een nectarine gekocht en hebben dit veroberd op een klein binnenplaatsje.
Langzaam teruggelopen richting de auto, via de laatste kerk van het dorp en een oude vesting net buiten het dorp.
We waren om rond 16 uur weer bij het hotel en hebben een verfrissende duik in het zwembad genomen.
We hadden 's avonds geen zin meer om weg te gaan, dus hebben in het hotel een hapje gegeten. Moeders de vrouw kan lekker koken.
De dag wederom afgesloten met een prosecco. Morgen doen we het rustig aan, of te wel niets. We hebben een dagje zwembad ingelast.