Dag 4: Jasper National Park - Reisverslag uit Hinton, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 4: Jasper National Park - Reisverslag uit Hinton, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 4: Jasper National Park

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

02 Augustus 2017 | Canada, Hinton

Zo wij kwamen vandaag wat moeizaam op gang.
Het weer was vandaag ook niet al te best, regen en een graad of 10 toen we wakker werden. Maar stug in de korte broek met trui of vest aan naar buiten. Het leek wel de Brennerpass waar we zaten, mistig, regen en veel vrachtwagens.
Eerst wilden wij ontbijten in hotel, maar was niet echt wat. Dus besloten wij maar ergens anders te gaan ontbijten. Waar we gisteren hebben gegeten, kan je ook ontbijten dus dat gaan we maar doen.
Eerst nog even geld pinnen en tanken.
Tja bij de lokale bank konden wij niet pinnen, werd onze kaart niet geaccepteerd alleen VISA en geen Mastercard. Dus op zoek naar een andere bank, ook daar konden wij niet pinnen. Gelukkig in het kleine winkelcentrum staat ook een pinautomaat, dus daar maar proberen. En ja hoor gelukkig hier kunnen wij pinnen. Dus we kunnen ontbijten :)
Nu eerst even ontbijten z'n Canadees: scrambler eggs met bacon, toast en aardappels. Gelukkig was Wil iets slimmer en bestelde gewoon ei met toast. Die aardappels kunnen wel gestolen worden.
Het ontbijt was heerlijk en de koffie werd continue bijgevuld (heel fijn).
Nu waren we ook nog de Canadapas (pas voor de parken) vergeten in het hotel, dus weer terug naar hotel en de pas opgehaald.

De eerste keer tanken is ook altijd weer een belevenis op zich. Hoe gaat tankdop open, aan welke kant zit ie ook alweer en welke benzine moet er ook alweer in. Alles uitgevogeld en de tank volgegooid voor CAD 47 (45 liter). Dat is nog eens leuk.

Uiteindelijk waren wij om 11 uur klaar om te vertrekken richting Jasper Nat. park, wat ongeveer nog een uurtje rijden is. Eerst regen en eenmaal tussen de bergen door begon het zonnetje te schijnen. De temperatuur bleef nog wat achter, maar zag er allemaal al stuk gezelliger uit. We zijn gestart bij Maligne Canyon, en dat hebben er meer gedacht. Hele parkeerplaats vol, maar we hebben mazzel en kunnen redelijk dichtbij de ingang parkeren.
Er zijn verschillende routes te lopen langs de canyon en besloten te lopen tot Bridge 4 (bruggen over de canyon) wat ongeveer 1,5 uur op en neer wandelen is. En nu gingen we eerst naar beneden en de terugweg omhoog. Het is een diep uitgesneden canyon door een kolkend riviertje en diverse watervallen. Het was weer indrukwekkend al dat natuurgeweld.
Ondertussen werd de temperatuur ook wat lekkerder, en kregen wij het wel wat warm met een trui en sjaal om. We waren om 13:45 uur terug bij de auto en hebben de weg vervolgd naar Maligne Lake.
Op de weg naar Maligne lake, kwamen we langs een stuk bos (10 km2) wat 2 jaar geleden helemaal is afgebrand als gevolg van een bliksem inslag. Ziet er meteen spookachtig uit. Tussen het afgebrande bos ligt het Medicine Lake, een groot meer met de bergen met sneeuwtoppen op de achtergrond. Alles hier is immens groot en je voelt je heel klein in al dat natuurschoon. De Alpen zijn er echt niets bij.
Nog een klein stukje verder en dan ben je bij Maligne lake. Ook hier is het enorm druk, maar je vindt de mensen niet terug als je bij het meer loopt. Dit meer wordt ook veel gebruikt om te zelf te varen op kano of met rondvaartboot over het meer te gaan. Dit laatste wordt vnl. door de Chinezen, Japanners en de grijze golf gedaan, rijen dik!
Wij hebben een stukje langs het meer gelopen, naar een uitkijkpunt. Wat een uitzicht en zo rustig!! We werden er zelf ook stil van.
We hebben nog even in het bezoekerscentrum / restaurant gekeken en toen weer richting de auto en op naar Jasper.

Op de weg terug naar de hoofdweg hebben wij ons 1e " wilde dier" gespot... een eekhoorn :) En even later een Calebou (soort hert). Deze stond te grazen in het veld. Gelukkig dat er weer een rij met auto's langs de kant stonden dus ook wij stoppen en de Calebou gespot.
Even later zagen we ook nog een grote arend (eagle) in de lucht en een nest met een jong er op! Wat een joekel van een roofvogel!

Niet kort daarna kwamen wij in Jasper aan. Een klein gezellig dorpje in het park met wat winkeltjes en restaurants en een oud treinstation. We hebben een plekje gevonden voor de auto en hebben het dorpje even bekeken. Op zich stelt het niet heel veel voor, maar straalt wel gezelligheid uit. Even in het oude treinstation gekeken, wat binnenin nog authentiek was.
Bij een bakker hebben wij wat gedronken en mensen gekeken. Altijd leuk! Wat weer een variatie van mensen. Ondertussen was het 5:45 uur, dus keuze om in Jasper wat te eten of in Hinton. En Hinton is het geworden.

En ja hoor we hebben nog een Calebou met een jong gezien, die de weg overstaken en een groep berggeiten, die op de rotsen lagen en onderaan de berg stonden te grazen.

Morgen gaan we richtig Bank, via de Ice Parkway langs de gletsjers.