Dag 20: Bridgewater - Saint John - Reisverslag uit Saint John, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 20: Bridgewater - Saint John - Reisverslag uit Saint John, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 20: Bridgewater - Saint John

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

05 Augustus 2015 | Canada, Saint John

We zijn rond 9:00 uur gaan ontbijten bij Tim Hortons, iedere keer bijna zelfde recept koffie, appelsap en 4 croissantjes:) daarna zijn we dwars over het eiland gestoken richting Digby, waar wij om 17:30 uur met de boot een oversteek maken van 2:15 uur naar Saint John.

Onderweg zijn wij gestopt in het park Kejimkuijk, een klein natuurpark midden op Nova Scotia. Er waren allemaal korte wandelroutes door het park, dus we hebben ze bijna allemaal gelopen.
De eerste wandeling was naar een kleine, typisch voor Nova Scotia, waterval en een stuk door het bos. We werden aangevallen door zwarte vliegen, maar goed dat wij ins hadden ingespoten met anti-mug en anti-vliegenspul. Maar ze vonden de geur van onze shampoo en haarlak erg lekker, dus we hadden 2 km lang de vliegen rond onze hoofden zoemen.
De 2e was ook door het bos, naar een oude plek waar een boerderij heeft gestaan. Marijke had ondertussen het anti-muggenspul ook maar in het haar en op het gezicht gespoten. Werd wel iets beter, maar toen bleven vliegen in het haar zitten. De wandeling was niet heel lang, maar we zijn wel een zeldzame kikker tegengekomen.
In het park zitten veel zeldzame kikkers, schildpadden en slangen. Helaas/ gelukkig zijn we geen slangen tegengekomen.:) De 3 e route liep langs een riviertje, waar normaal veel schildpadden zitten. Maar deze waren helaas niet te zien. Wel een mooie wandeling met weinig muggen en vliegen.
De laatste wandeling van de dag was aan het eind van het park, waar we eerst over gravelweg moesten om daar te komen. De wandeling was 3 km enkele reis met als eindbestemming een uitzicht over het Kejimkuijkmeer.
Het was zeker de moeite waard. Als je door dit park loopt en rijdt bevindt je je echt midden in de eindeloze natuur van Canada. Je hoort en ziet niemand, alleen maar bomen, vogels en de wind.

We zijn het park uitgereden tegen 13:00 uur richting Digby en langs Royal Anapolis, waar nog een oud fort, Fort Anne, is te bewonderen uit 1700. Onderweg naar Royal Anapolis brak de hemel los en er kwam toch een water naar beneden inclusief onweer!!! Wat waren wij blij dat we al uit het park weg waren.
Toen we aankwamen bij Fort Anne, was het weer droog en konden wij droog het fort bekijken. Eerst door het museum om de geschiedenis van het fort te leren kennen en daarna een ronde gemaakt over het fort. Het is ook een citadel, alleen ouder en wat kleiner dan die in Haliflax. Vanaf de buitenwallen heb je een fantastisch uitzicht over de baai. Ook binnen de cital is een oude begraafplaats met graven van 1723 en veel vanuit 1800.
Rond 15:30 uur zijn we in de auto gestapt en richting de boot gegaan. Het was nog een klein halfuurtje rijden. Gelukkig hadden we geserveerd en konden zo doorrijden. We moesten wel even wachten, maar gelukkig hadden we wat te kijken:) geen springende walvissen in de baai, maar wel motorrijders in een midlifecrisis:) Als je een zo zag staan, met z'n gebruinde borst en spierbundels incl leesbril ha ha dacht dat ie heel wat was.
Uiteindelijk konden we om 17:45 aan boord en werden geleid naar 2e parkeerdek! En op het eerste parkeerdek werden de grote vrachtwagens geladen. Vanaf het parkeerdek weren met een roltrap naar boven gebracht bij de cafetaria en het buitendek! Het lijkt wel een cruiseschip! Ze hebben alles op de boot: een bar, loungeplekken, cafetaria, bioscoop, kinderhoek, rustplekken voor de vrachtwagenchauffeurs. Overal zag je mensen zitten en liggen te slapen.
We zijn eerst lekker op het dek in het zonnetje gaan zitten (nu wel ingesmeerd) maar toen wij eenmaal uit de baai kwamen werd het toch koud!! We zijn eerst maar even wat te eten gaan halen. We wilden met onze warme hap weer naar buiten, maar door de wind kwam je bijna niet door de deur. De servetten vlogen je om de oren. Dus zijn we maar binnen gaan zitten. Na het eten wilden we weer naar buiten, maar toen was het mistig! Je zag helemaal niets meer en het enige wat je hoorde was de misthoorn van de boot. We hebben maar een lekker plekje gezocht en hebben hier heerlijk in onze boeken gelezen. Voordat wij het wisten waren we al in Saint John. De mist was helaas niet opgetrokken, leek alleen maar erger te zijn geworden. We moesten allemaal naar de auto toe, maar hier hebben we nog wel 45 minuten zitten wachten voordat wij eraf mochten.
Eenmaal van het schip, zag je geen hand voor ogen!! Dus goed opletten, dat wij de juiste weg te pakken hadden naar het motel. Na 15 minuten hadden wij die gevonden en werden aan de stille kant van het motel geloosd. Dan konden wij in ieder geval lekker slapen:)
Ondertussen waren we zo verkleumd, zaten wij in een korte broek met onze dikke truien aan! We gingen aan boord met 27 graden en kwamen van boord met 14 graden. Dus we hebben snel een warme douche genomen en zijn toen snel onze bedden ingedoken.
Morgen gaan we weer door het "mooie" New Brunswick rijden naar Saint Andre.