Dag 14: Onderweg naar Savannah - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 14: Onderweg naar Savannah - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 14: Onderweg naar Savannah

Door: beb en toos

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

24 Juli 2010 | Verenigde Staten, Savannah

We hebben vandaag niet zo'n heel lange rit gehad, maar zeker een die de moeite waard is. We hebben eerst het nodige gedaan voor we weg gingen, ontbijten bij de Starbucks, brood halen en geld pinnen bij de drive through pinautomaat (moet je ook een keer meemaken). Het probleem echter voor ons beiden is dat wij te korte armen hebben voor dit soort dingen. Willeke al half hangend uit de auto om de geld uit dat ding te krijgen en Marijke is maar uitgestapt en heeft er een gewone pinautomaat van gemaakt, dat was makkelijker.
Vanuit het hotel kwamen wij direct op de juiste weg die wij moesten volgen naar Savannah. Over een mooie brug van Charleston en zo de weg op naar Hilton Head Island. Dit is een eiland zo'n 35 mile voor Savannah. We hebben onderweg aardig wat moerassen gezien met allemaal kleine vaarwaters die uitkwamen op de zee. Je rook gewoon het zeewater, terwijl wij er nog ver vanaf zaten.Onderweg vanuit de auto wat foto's gemaakt, want er waren geen stopplekken op de snelweg. Helaas.
Eenmaal op het eiland (te bereiken met mooie bruggen), kwamen we er wel achter dat hier de poen zat. We kwamen nog een outlet tegen, dus jawel ff naar binnen. Dit jaar doen we de test hoeveel verschillende outlets we kunnen meepakken :) Die van Charleston hebben we maar overgeslagen. In de outlet kon je meteen het verschil in publiek merken aan de winkels. De winkels waren hier veel netter en chiquer dan in Pigeon Forge. We hebben op ons gemak alles even bekeken en bij alle vanzelfsprekende winkels naar binnen gegaan (GAP, Tommy, Polo Ralph Lauren, Guess, American Eagle en Banana Republic). Nog wat kleine dingen gescoord en toen op weg naar het strand. De kans dat je op een eiland verdwaald is niet zo groot, dus het strand hadden we redelijk snel gevonden. De auto op een gratis parkeerplaats gezet (later bleek op de perfecte plek in de schaudw) en een korte wandeling naar het strand. Het boulevardje naar het strand was heel mooi aangelegd, met toiletten, douches, omkleedruimtes, schommelbankjes en een paar veranda's waar je in de schaudw kon zitten. Gisteren waren we toch wel een beetje verbrand, dus was wellicht slimmer om 2 stoelen en een parasol te huren. Het was aardig druk op het strand, maar gelukkig waren er nog 2 stoelen vrij. De mannen en vrouwen van de strandwacht hadden het behoorlijk druk, niet met mensen redden maar met afvak ophalen, stoelverhuur, kwallenbeten en beetje rondlopen en hangen onder de parasol. Het was heerlijk even 2 uurtjes lekker op het strand liggen en mensen kijken. En dat konden we, de sherrif kwam langs op zijn scootmobiel cq golfkarretje, een schatzoeker met metaaldetector en zijn vrouw met een schepje er achter aan hobbelend, een man die van zijn vrouw alles moest verplaatsen wat dichter naar het looppad (in totaal heeft hij 5x gelopen terwijl madam onder de parasol zat) en een totale evacuatie (daar leek het op) van mensen die naar huis gingen. In 1 lange stoet mensen met karretjes, stoelen, parasols, tenten, koelboxen en wandelwagens. Leek wel of ze allemaal om 16:30 aangekleed in de kerk moesten zitten. Zelf moesten we helaas om 17 uur vertrekken, omdat de strandwacht er meestopten.
We zijn rustig naar de koele auto gelopen en zijn onze weg vervolgd naar Savannah.
We hebben onderweg geoefend met evacueren, want we hebben de evacuatieroute gereden en verkend of het veilig is in geval van een orkaan, of als Bonnie toch deze kant op komt. Het is wel veilig, maar je mag niet hard rijden en het is 2 baans. Dus in geval van nood (orkaan of een tsunami) adviseren wij Weather Channel in de gaten te houden en gewoon heel hard gaan rijden. Want voor je het vaste land op bent en de zee en de moerassen achter je hebt gelaten, ben je volgens de regels wel 1,5 uur onderweg. Laatstaan als je met z'n allen weg wilt komen. Dat schiet niet op. Maar je kan dan wel genieten van de mooie bomen met spaanse mos er in, maar of je daar zo vrolijk van wordt weten wij niet. Is wel rustgevend :)
Waarom is het toch altijd zo dat wij heel makkelijk de weg kunnen vinden in grote steden, als Washington, New York, San Fransisco en Los Angeles, maar in een stadje Savannah wij 3x fout zijn gereden en toen maar besloten om het via de omweg alias de makkelijkste weg het hotel te vinden. Het hotel ligt aan de Eisenhower Drive en die kan je 2 kanten op. En natuurlijk gingen wij de verkeerde kant op. Na 1,5 mile kwamen we er achter dat het niet klopte. Dus het stuur omgedraaid en de weg weer terug. Bij het kruispunt van de 240 en de Eisenhouwer Drive stond het hotel precies op het hoekje. Vanaf de andere kant hadden wij dat bordje nooit kunnen zien. ha ha, even ons zelf indekken :)
We hebben een supermooie kamer, net nieuw hotel met nieuw zwembad erbij. Voor we gingen zwemmen hebben we eerst maar even de donkere was in de week gelegd in het bad.
Het zwembad was weer lekker warm, maar wel even goed om het zand van je af te spoelen. We zitten weer bij bijzondere mensen in het hotel. Een vrouw dacht dat zij een walrus was, de andere had geen tanden meer in haar mond en een jongetje die heel graag wilde zwemmen met zijn nieuwe te grote zwembroek, maar het niet kon en niet aandurfde.
Tot onze grote schrik cq verrassing ligt het hotel precies onder de aan- en afvliegroute van de militaire basis. De vliegtuigen komen zo laag overvliegen dat je ze voelt en dat je kan glimlachen naar de piloot en hij ziet het ook nog. Wat een lawaai en wind brengt zo'n vliegtuig met zich mee. Een van de vliegtuigen kwam bij het landen wsl door de geluidsbarriere heen, waar door er een heel raar geluid en gevoel van achter ons kwam. Kort daarna een enorme windvlaag. Iedereen was verbaasd van wat gebeurd hier in hemelsnaam.
Om 21 uur sloot het zwembad en hebben wij de was even afgemaakt. De hele kamer hangt vol met was en de koffers zijn zo goed als leeg.
Morgen doen wij het even rustig aan en kunnen wij uitslapen, het is tenslotte zondag :) We gaan Savannah ontdekken en wellicht als we tijd hebben nog naar het strand of naar de Mall, die hier op loopafstand vandaan ligt. Gewoon maar even zien wat de planning wordt, in ieder geval Savannah bekijken met een Trolleytour.

• 25 Juli 2010 - 17:44

Henk Jan En Fennie:

He meiden wat weer een wereldreis. Jammer dat het zo warm is, maar jullie trekken je er niets van aan en doen leuke dingen.Het weer is hier goed en gelukkig niet zo warm meer. De kuur is goed gegaan.
    groetjes.

• 26 Juli 2010 - 05:58

Marieke:

Hoihoi, kijk nog steeds elke dag even wat jullie nu weer beleeft hebben. Leuk hoor om zo mee te mogen lezen. Hier is het inmiddels flink afgekoelt qua temeratuur en ik moet zeggen dat dat ook wel weer even lekker is. Groetjes Marieke

• 26 Juli 2010 - 07:52

Marion, Arjan En Kid:

Prachtige verhalen. Mooi dat jullie het zoleuk hebben. In Spanje hebben we al een paar dagen last van de Tramontana (hoop dat ik het goed schrijf. Die veroorzaakt heel wat wind. Gelukkig staat de caravan met de kont in de goede richting. Voor ons valt het wel mee, maar we hebben al menig tentje zien scheuren.