Dag 12: walvisspotten in Tadousac op St. Lawerence - Reisverslag uit Sacré-Coeur, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu Dag 12: walvisspotten in Tadousac op St. Lawerence - Reisverslag uit Sacré-Coeur, Canada van Marijke en Willeke naar Canada / USA - WaarBenJij.nu

Dag 12: walvisspotten in Tadousac op St. Lawerence

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Willeke

28 Juli 2015 | Canada, Sacré-Coeur

We werden vanochtend wakker door de onweer!!! Nee hè, niet als wij de boot opgaan! Marijke had gisteravond al gedoucht om de drukte bij de badkamer voor te zijn en Willeke stond vanochtend in de startblokken om de douche (volgens afspraak met onze buren) om 7:45uur in te pikken.
Om 8:15 uur zijn we beneden gaan ontbijten, toast met scrumbled eggs en bacon, yoghurt en een banaan. We hebben bij de B&B maar direct een boottocht gereserveerd om 11:45 uur. We moeten 30 min van te voren aanwezig zijn, want dan worden we met een bus vervoerd naar de pier.
Rond 9:15 uur zijn we in de auto gestapt richting Tadousac. Het dorp was nog in diepe rust en gelukkig was het al droog, maar nog wel fris. We hebben ons alvast even gemeld bij AML, de maatschappij die de boottochten verzorgt. Hier kregen wij het advies om ons warm aan te kleden, want op het water is het 10-15 graden kouder dan aan wal. Gelukkig hebben we een spijkbroek aan en de dikke truien meegenomen.
We besloten om een bak koffie en thee te gaan drinken in een cafeetje en dan weer richting de AML te gaan. Het dorp hadden wij gisteren al bekeken. We hebben ff rustig aan gedaan en tegen 11:oo uur weer terug gelopen.
De bus zat niet heel vol, dus hoopten dat de boot ook niet vol zou zitten, maar helaas dat was niet het geval. Het was best druk, veel jonge gezinnen incl buggies. Waarom moeten die mee op de boot....
Om 11:45 waren we aan boord en gingen we op pad. Zodra we de baai uit waren, zakte de temperatuur aanzienlijk. Dus snel de dikke truien aan en fototoestel in de aanslag.
Nog geen 10 minuten onderweg en we hadden de eerste witte beluga incl jong al gespot!! T is nu al leuk!
Weer paar minuten later kwamen de walvissen voorbij!!! Blauwe vinvissen, orka's, zeehonden! In 1 woord FANTASTISCH!!! Wat indrukwekkend! Wat een inmense beesten zijn dit!
Waar we ook keken daar kwamen ze omhoog! De een naar de ander, in groepjes of alleen. Van redelijk dichtbij tot in de verte. We hadden ogen en camera's te kort.
Helaas is de sluitingsnelheid van onze camera's wat te te traag, dus we hebben heel veel foto's met niet er op, maar ook aantal met de walvissen.
Dit is iets wat je absoluut moet gaan doen als je in Oost Canada bent!! Wat gaaf!!
We hebben de schade van 3 jaar geleden ruimschoots in gehaald:)
Na 1,5 uur kwam de mist opzetten en werd het nog mysterieuzer op het water, helaas was het zicht zo slecht, dat wij geen walvissen meer hebben gezien. We zijn richting een baai gevaren waar veel witte beluga's zwemmen, maar helaas hebben wij ze hier niet gezien.
Vlak voor wij gingen aanmeren kwamen er nog een aantal witte beluga's te voorschijn. Goede afsluiting van de trip!
We waren ondertussen aardig verkleumd, het was mistig laatste half uur vol met de snoet in de wind en er was een aardige regenbui achter ons, die ons langzaam inhaalde.
We besloten om ons op te warmen met warme chocolademelk en thee bij het tentje van vanochtend. Zo daar knapt een mens weer van op.
Na de waren versnapering zijn wij weer in de auto gestapt en hebben een stukje gereden langs de noordkant van de fjordenkust. Na ongeveer 20 minuten buiten Sacre-Coeur is er een wandelroute naar de baai van de Baluga. Een tocht van 6 km.
Natuurlijk weten de Canadezen dit weer uit te buiten, door hier entreegeld voor te vragen, maar het was de moeite meer dan waard. Ondertussen was te temperatuur ook rond de 25 graden, dus in een hemdje gestart aan de wandelroute. Geen moeilijke tocht, door het bos en langs het riviertje die uitkomt inde grote baai. En het eindpunt was adembenemend mooi. Ondergaande zon, met mysterieuze damp tussen de baaien in. Helaas geen beluga's gezien, maar het uitzicht heeft dit 100% goedgemaakt.
Aan het eind van de tocht liep het zweet ons van het hoofd af! Zo loop je in een dikke trui en zo heb je het zweet in de bilnaad staan :)
We zijn weer naar de lokale tent Chez Marjo geweest en hebben hier weer heerlijk gegeten. Wat ons wel opviel was dat wij voor de mayo en ketchup op de hamburger (verse hamburger wel te verstaan) CAD 1 p.p. extra moesten betalen. etelletje boefjes die Canadezen:)
Morgen gaan we de grote rivier oversteken met de veerboot richting New Brunswick.

• 28 Juli 2015 - 22:13

Fennie:

Weer leuke verhalen en waren er alleen buggy's of ook nog rollators. Of heb je die niet gezien. groetjes.